Планиране, работа в екип, независимост ...и какво още учи с игрите
Деца се забавляват. Снимка: Getty
Лятото не е само време за почивка от училище. През ваканцията, с прости, ежедневни дейности като игра на открито, разходка в парка или лагер, малчуганите развиват важни умения - от комуникация до лидерство и управление на времето.
Ето какви са ползите, обяснява специалист по емоционална интелигентност.
Ако е възможно да изпратите детето на летен лагер и самото то има желание, го изпратете. Това е чудесна възможност за развитие на цял набор от умения и способности, особено ако лагерът предлага пътувания, екскурзии, без непрекъснат контакт с родителите.
Първо, лагерът учи на самостоятелност. Понякога дори 3 седмици далеч от дома са достатъчни детето да порасне. Ще му се наложи постоянно да изпълнява някои задачи: да си оправя леглото, да подрежда стаята, да се грижи за личната си хигиена.
Трябва само да взема решения и да носи отговорност за тях.
Момичета помагат в стопанството. Снимка: Getty
На второ място, детето може да развие творчески, спортни и други умения.
В програмата на лагерите винаги има различни дейности: от спортни състезания до изучаване на езици и запознаване с природата и околния свят.
То може да се научи да сади цветя, да оказва първа помощ, да се грижи за животните ...
Ето малка част от това, което детето научава.
Трето, лагерът е активна и постоянна комуникация с възрастни и връстници: по време на игри, екипни дейности, съвместен живот.
Децата се учат да работят в екип, да разрешават конфликти, да чуват и приемат различна гледна точка, да търсят компромиси.
Деца скачат на ластик. Снимка: Getty
Футбол, народна топка, ластик - игрите, популярни през 80-те и 90-те години, не само помагат на децата да се забавляват, да са на чист въздух и да изхвърлят излишната енергия.
Ластикът тренира сръчността, координацията, развива уменията за броене и памет. Като всяка спортна игра със състезателен компонент, тя също развива воля и постоянство.
Дори необщителните деца подобряват комуникативните си умения.
Добрата почивка, която възстановява силата и помага да работите продуктивно по-късно, не е „лежане на дивана“.
Няма нищо лошо детето да седи и да гледа любимите си анимационни филми или да играе на таблет. Но ако прави това по цял ден, няма да си почине и след мързеливо лято ще му бъде по-трудно да се включи в новата учебна година.
Питайте го за всичко. Какво иска да прави днес - да отиде на разходка в парка или да остане вкъщи и реди Лего?
Какви нови дейности би му било интересно да опита това лято, какво да научи и колко време е готов да посвети на това?
Как според него трябва да се планира един ден, така че да има място за задължителни часове - например изучаване на език, музика, спорт ?
Благодарение на това детето ще се научи да планира деня си, да определя приоритетите си, да усеща времето - тоест ще формира умения за управление на времето.
Освен това то ще развие независимост и отговорност, ще прави избори и ще оценява по-реално последствията.
По възможност излизайте по-често на разходка сред природата – в гората или в най-близкия парк. Колкото по-естествена е средата, толкова по-добре.
Такива разходки запознават детето с природни феномени, цветя, дървета и билки ... Всичко това ще формира у него грижовно отношение към природата, желанието да я защитава, а не да я унищожава: да не къса безразсъдно цветя, да не тъпче мравуняци, да не чупи храсти и клони.
Уважението към природата косвено допринася за формиране не внимателното отношение към другите хора.
Дори докато си почива, играе с приятели или се разхожда с родителите, детето може да научи нови неща: да придобие знания и умения, които са важни не само за училище, но и за живота.
През лятото има много възможности - най-важното е да не ги пропускате.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари