Занимават дълго време, развиват въображението, тренират вниманието и паметта
Илюстрация: Guliver / iStock
Сигурно ви се е случвало да губите присъствие на духа с вечните въпроси на хлапето „Защо?“, и „Ама не искам!“ . Сега ситуацията налага да проявите фантазия и търпение. Още повече, когато вместо навън, всички с дни стоят у дома, заради карантината.
Ето за такива кисели случаи са безценни словесните игри. Те са чудесни и в приятни моменти, когато нищо друго не ви се прави, освен да се излежавате още малко с детето следобед.
За тях не е нужно да приготвяте никакви помощни средства, иска се само да си бърборите с хлапето. Тези игри са и добра подготовка за училище – развиват речта и въображението, паметта и вниманието.
1. Кой е излишен
С малките деца тази игра може да се играе с картинки, например да покажете три, на две от които има нарисувано мече, а на третата – зайче, и да накарате детето да посочи излишна. А когато то е вече на 5-6-7 години, може да се играе в словесна форма, за да задействате образното мислене. Назовете няколко думи, в които има общ признак, освен в една, например: „легло, диван, чаршаф“ - първите две са мебели, третата – не.
Можете да усложните задачата в зависимост от възрастта.
Рисунка: Ангела, 5 г.
2. Тълковен речник
Загадките развиват логичното мислене и ни карат да мислим нестандартно. Можете да ги съчинявате, главното е да си сменяте ролите с детето – първо вие казвате, а то отгатва, после обратно.
Например: „Този зеленчук е зелен, дори когато е узрял. Може да се яде със сирене, а също така посолен и маринован/консервиран“.
Под формата на игра детето развива умението си да определя признаците на предметите, учи се да ги разпознава само по описание.
3. Съедини
Хубава игра за развитие на речта: избройте няколко несъгласувани думи, които трябва да се съединят в граматически вярно словосъчетание, например: „зелен, трева“, „пада, момче“, „ягоди, расте, гора“…
4. Довърши изречението
Предложете на детето да завърши израза с най-подходящата дума. „Дървото винаги има… (листа, цветове, плодове, корени)“. „Роклята винаги има... (джобове, ръкави, копчета, поръбване)“. Можете да си пофантазирате: “Извънземните винаги имат…“, „Микробите винаги имат…“, „Моята любима дъщеря винаги има…“
5. Прегърни думите
Правилата на тази игра звучат много мило: има една самотна дума, на която ѝ е скучно и тъжно, прегърни я с други думи така, че да ѝ стане хубаво и да се получи изречение, например „коте“ – прегърнете го от двете страни с „рижава“ и „спи“.
Ако играта е лесна за детето, усложнете малко правилата – към самотната дума добавете още една самотна: „Рижавото коте с бели мустаци спи на диван, застлан с бродирана покривка.“
Може би някои деца ще имат нужда от подсказване с насочващи въпроси, но така, в играта ще получат представа за структурата на изречението.
6. Разкажи картинката
И децата знаят, че картините се рисуват, но могат да бъдат и разказани/описани. Започнете с това, което се вижда наоколо – накарайте детето да направи портрет на човека, седнал до него, на пейзажа, който се вижда през прозореца, на натюрморт – онова, което вижда на витрината на цветарския магазин…
Илюстрация на Мила Попнеделева-Генова към „Вълшебна книжка“ на Светла Иванова
По-сложно е да обрисува с думи картинката, която му показвате в някоя книжка с приказки – нека обясни какво вижда. Помолете го да състави кратък текст, като му помогнете да представи това, което рисува – с какво ще започне, какви цветове ще избере… Задавайте насочващи въпроси, за да научите детето да описва своите картини самостоятелно – това ще му помогне в близко бъдеще с ученическите съчинения по картинка.
7. Ще отидете ли на бал?
Играта започва възрастният, като изрецитирва следното: „Да и не не казвай, черно с бяло не носи, ще отидете ли на бал?“ и после може да зададе какъвто иска въпрос, а детето трябва да отговори на него, като избягва думите „да“ и „не“, както и черния и белия цвят във въображаемото облекло. Момиченцата особено много обичат тази игра и са готови да играят постоянно на нея.
Примери:
- Ще отидете ли на бал?
- Може би.
- А с какво ще отидете – с кола или с карета?
- С каляска.
- А с кого ще отидете?
- С принца.
- Навярно ще отидете на бала с най-красивата си рокля?
- Да. Ох, сбърках!
Рисунка: Дамна, 5 г.
8. Асоциации
Вие казвате на детето дума, а то в отговор казва първото, което му идва на ум. Важното е времето за размисъл да е минимално. Може и да анализирате получените асоциации – защо е възникнала тази мисъл при изричането на тази дума – това винаги е интересно.
9. Очевидно-невероятно
Това е игра на съобразителност: изберете два съвършенно различни предмета, които не си отиват и предложете на детето да намери прилики помежду им. Мляко и призрак – и двете са бели на цвят. Продължете с по-сложни: коприва и оса – жилят; таралеж и мляко – могат да се преобърнат; молив и обувки – оставят следи.
10. Отгатни филма по сюжета
Преразкажете филмчето, без да назовавате имената на героите, и без прекалено очевидни описания, а например така: „Той е малък, но чува добре, трудно ще го стигнеш, и понякога прави глупави неща, но е много смешен.“
Илюстрация: Shutterstock
Източник: deti.mail.ru
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари