Прости правила, които ще помогнат на мама да се справи с всичко
Майка, която мисли какво да свърши най-напред. Снимка: Shutterstock
Всяка майка добре познава усещането за постоянна липса на време и постоянното чувство, че може „по-добре, повече и по-бързо“. И определено постига по-малко, отколкото би могла поради много проста причина – умората.
Основната грешка е, че третира почивката като нещо незадължително; някои дори бъркат почивката с мързел.
Ще се изненадате как ще се промени животът ви, ако започнете да използвате принципите на управление на времето.
Нашите съвети за управление на времето ще ви помогнат не само да свършите повече, но и да се справите със стреса, който идва от ефекта на „хамстера в колелото“.
Майка, която обмисля списък сас задачи. Снимка: Shutterstock
Започнете, като направите списък с нещата, които обикновено правите през деня.
Прочетете го и се похвалете за всичко, което успявате да направите. Това е първата, но много важна стъпка към освобождаване от натрапчиви песимистични мисли като „Нямам време за нищо“.
Почивката трябва да се появи в плановете ви заедно с други неща. Нека тя бъде с висок приоритет. Важно е да си осигурите качествена почивка. Това е грижа за себе си, време за саморазвитие, време със съпруга, общуване с приятели и т.н.
Наградете се с 10-15 минути почивка (или смяна на активността) сутрин, следобед и вечер.
В средата или в края на всеки ден планирайте поне 30 минути лична почивка (да се изкъпете, просто да легнете, да четете, да се разходите). Планирайте възможно най-конкретно какво ще правите в законните си 30-60 минути почивка всеки ден и през уикендите.
Помислете и запишете какво бихте могли да направите за себе си днес въз основа на този план.
Отделете 15-20 минути, когато няма да ви безпокоят, и запишете всичко, което ви се върти в главата. Малки неща, големи неща, неща, които не трябва да забравяте, неща, които би било хубаво да направите някой ден (например купете подаръци за Нова година).
Може веднага да разделите списъка по дейности: „дом“, „деца“, „здраве“, „работа“ и т.н.
След като сте „разтоварили“ главата си, трябва да работите с получените резултати. Помислете кои от тези неща са особено важни за вас? Коя област от живота изисква спешно внимание и време?
Важно е да разберете къде прекарвате времето си (например деца, дом, съпруг, работа, хобита, личностно развитие, красота, лични удоволствия, комуникация, административни въпроси.
Определете приоритетите и целите, като ги разделите на 4 зони: важни и постоянни (ежедневни грижи за деца, почивка), важни и спешни (отиване на лекар), важни и неспешни (за комуникация с роднини), маловажни и неспешни.
Това са нещата, които определено трябва да свършите днес. И още – възможни случаи, т.е. тези задачи, които можете да направите, ако имате свободна минута.
Нищо не е по-демотивиращо от списък, който не се попълва ден след ден. По-добре е да направите отделен списък „бонус“ . Свободно време, в случай, че неочаквано се появи (детето е заспало по-рано, майка ви е пристигнала неочаквано и т.н.).
Жена, чисти и мисли за план Б. Снимка: Shutterstock
Как може една майка да се справи с всичко в непредвидени ситуации (форсмажорни обстоятелства)? Бъдете подготвена за тях. Вашето дете е уморено, болно, не е заспало навреме, превъзбудено и капризно? Не може да следвате плана си?
Важно е да имате „план Б“ за подобни ситуации.
Второ, не се чувствайте винована, че трябва да промените плана си.
Никога не отказвайте помощ, когато е предложена.
Включвайте децата в домакинската работа от най-ранна възраст и споделяйте домакинските задължения със съпруга си.
Ако е възможно, наемете платена помощ – бавачка, почистване на дома, готова храна...
Обяснете на половинката си от какво точно имате нужда. Не просто: „Почисти апартамента“, а „Подреди си бюрото“.
Бъдете конкретна относно вашите искания. Опитайте се да превърнете поне една домакинска работа в редовно задължение за вашия съпруг.
Майка носи бебето и пие кафе. Снимка: Shutterstock
Помислете как можете успешно да комбинирате нещата, така че да има минимум престой и празен ход.
Детето вече може да се къпе само в банята, а по това време вие може или да си направите маска или да измиете мивката, или да четете книга, докато го наблюдавате с едно око.
Готвите в кухнята - организирайте „работно“ място за вашето дете за творчество или за кулинарни експерименти със зърнени храни и тесто.
Големите задачи в управлението на времето обикновено се наричат „слонове“ и малко хора могат да се справят със „слон“ за един ден без претоварване, така че разделете тези "слонове" на порции.
И ако е възможно, ги „яжте“ всеки ден.
Малките задачи са „жаби“. Ние правим списъци на нашите „жаби“ и „слонове“, разделяме „слоновете“ на порции и се справяме като правим график.
Например, бърша праха през ден и мия подовете всеки ден. Правя упражнения веднъж на ден. И така нататък.
Наградете себе си за изпълнение на всяка задача. Например, ако се справите с „жабата“, получавате парче торта.
Можете да създадете таблица с ежедневни задачи със списък с награди за изпълнение.
Планирайте деня си предварително, така че вечерта да е свободна от домакински задължения и да можете да посветите време на съпруга и децата си.
Второ, трябва да си почивате през деня (в идеалния случай по време на спокойствието на децата), така че вечерта да имате енергия за общуване. Организирайте дейностите си извън дома така, че да можете да прекарвате поне четири вечери седмично със семейството си.
Поне веднъж седмично планирайте „специална“ вечер със съпруга си, когато можете да прекарате поне час сами, без децата. А веднъж месечно планирайте по един час насаме с всяко от по-големите си деца.
Ако детето неочаквано ви откъсне от някои домакински задължения и има нужда от вашето внимание, коментари, прегръдки – винаги нека то да е на първо място!
Подредете всичко така, че да отделяте минимум време и усилия за почистване и готвене.
По материали на deti.mail.ru, Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари