Присъщи са на милениалите и на поколението след тях
Снимка: Shutterstock
Дипломата и опитът са без значение, ако не се държите като професионалисти, а грешките в поведението на работното място могат да попречат на шефовете да видят вашия потенциал. Грешки допускат всички - и млади, новопостъпили кадри, и хора, които съвсем не са отскоро в работата. Опитът сочи, че обикновено човек не се поучава от грешките си, но сигурното е, че трябва да се опитва. Ето 7 разочароващи момента в поведението на служителите:
1. Не можете да се концентрирате задълго върху една задача.
Това „качество“ приписват основно на милениалите, както и на поколението след тях – пост-милениали или поколение Z – хората, родени след 1995 г. Те, израснали със смартфони в ръцете, трудно задържат вниманието си върху една задача. Ако на всеки две минути посягаш към телефона и реагираш на всички съобщения, очевидно не изглеждаш като човек, заинтересован от своята работа.
Не проверявайте съобщенията си толкова често, а само, ако очаквате важно обаждане и въобще дръжте телефона си настрани, докато не приключите с работата си.
2. Прекалено сте самоуверени
Много се пише за това колко е важно човек да има правилна самооценка, да се уважава, да не притеснява да изказва мнението си и да изисква по-добри условия на труд и адекватно заплащане. Но тази самоувереност не бива да се бърка с високомерието и невежеството.
Не се страхувайте да си признаете, когато не сте прави. Ако не знаете нещо, не претендирайте, че сте експерти, попитайте, поучете се от хора, които са по-наясно от вас, защото иначе се поставяте в неловко положение. Да се посъветвате с колегите или с шефа не значи, че сте некомпетентни, стига, разбира се, да не злоупотребявате с тяхната помощ.
3. Говорите повече, отколкото слушате
Да слушаш активно е много важно умение не само в работата, но и в личните отношения. Без този навик не е възможно да има добро взаимодействие в който и да било екип.
Да обмисляш думите на колегите си и да разбираш какво се иска от теб – това е важно професионално качество, толкова важно, колкото и познанията в конкретната област. В съвременните компании емпатията и умението да контактувате ефективно с хората често са сред най-важните критерии при избора на кандидат за дадена длъжност.
4. Избягвате телефонните разговори
Въпреки, че на милениалите им е трудно да се откъснат от своите телефони, много от тях не обичат да разговарят по телефон – предпочитат чат в социалните мрежи, съобщения в месинджъра или имейли на електронната поща. Ще кажете, че в писания текст мислите се формулират по-добре и вероятността да забравите да кажете нещо важно е по-малка. Но паническия страх от позвъняване не добавя към служебния ви авторитет.
Ако работата ви изисква да разговаряте с хора, старайте се да го правите – телефонният разговор може да не е така гладък, като кореспонденцията, но имате повече възможности да повлияете емоционално на събеседника и да го разберете по-добре.
5. Не сте способни да приемате или да изразявате критика
За да се развивате, е важно да умеете да получавате обратна връзка от началници, колеги, клиенти. Не просто да изслушвате мълчаливо, а да отделите конструктивната забележка от емоциите и да си направите изводи. Ако в отговор на критиката винаги опитвате да се оправдавате или да се съгласявате мълчаливо с всичко, което ви кажат, ще ви бъде много трудно да обясните своите виждания и идеи на другите.
Учете се да възразявате, да приемате критика, да настоявате и да изразявате отношението си към околните и към работата и правете всичко това в рамките на деловия служебен етикет, без да го прехвърляте на личността, с която общувате.
6. Игнорирате правила, които не ви харесват
Гениални мизантропи като доктор Хаус или Шерлок Холмс, изигран от Бенедикт Къмбърбач, ви карат да мислите, че съвсем не е необходимо правилата да се следват. Тези киногерои плюят на другите и с лекота нарушават субординацията, която за тях е глупост. Само че в живота подобно бунтарско поведение издава незрелия тийнейджър, който дреме във вас и все още се опитва да докаже нещо на света.
Всяка компания цени служители, които вземат работата си присърце, умеят да изпълняват поставените им задачи и преценяват адекватно своето място във фирмата. Това са качества, които помагат за израстването и успехите, а не показват на околните колко сте дръзки и борбени.
7. Опитвате се да се заемете веднага с всичко
Възхвалата на служителя, справящ се с много задачи едновременно, води до друга крайност - вместо висококвалифицирани кадри, пазарът е пълен с хора, които могат да направят по малко от всичко, което пък означава, че не могат да направят нищо.
Когато казвате, че сте готови да поемете всяка длъжност в компанията – от програмист до маркетинг специалист, или твърдите, че имате куп умения, които не са от една област - това не означава, че сте добър служител, напротив - в очите на работодателя ви сте разпилян човек и не разбирате достатъчно добре от нито едно направление в службата.
Сега на преден план отново излиза не вертикалният, а хоризонтален кариерен растеж и се ценят задълбочените познания в дадена област.
Опитайте се да не обхващате колкото се може повече различни задачи, а станете експерт в една конкретна сфера и ще ви ценят като специалисти.
Марина Атанасова по материали на heroine.ru
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари