Основни етапи в развитието на двигателните умения на детето
Снимка: Getty
Бебето постепенно развива уменията си с възрастта и с увеличаване на мускулната сила.
Всеки нов етап е стъпка към неговата самостоятелност и важна част от развитието и обучението.
Но всичко се случва по реда си, разказва педиатъра д-р Екатерина Потеряева.
На първия етап двигателните умения на бебето рязко се увеличават: то се научава да достига и хваща предмети, да седи, да стои и да ходи, да дъвче и да говори.
Първоначално се смяташе, че тези промени в развитието са причинени от еволюцията от неонаталните рефлекси, контролирани от мозъчната кора. През последните 40 години учените установиха, че рефлексите не са в основата на формирането на двигателни умения. А още вътреутробно мозъчната кора участва във формирането на движенията.
1. Родителите забелязват усмивка
Обикновено майката забелязва първата "социална" усмивка към края на втория месец от живота на бебето. Това не е просто рефлексно разтягане на устните. Тя е ясна реакция към любим човек, отговор на неговата усмивка или глас.
„Усмивката е първата малка стъпка към порастването и независимостта“, обяснява педиатърът.
2. Бебето се преобръща
Първо бебето се научава да завърта крака си и да се обръща настрани, а след това по корем.
Много хора смятат, че първото „умение“ е да се претърколи от корем по гръб. Но най-често това става случайно.
Всъщност, първото независимо умение е обръщането от гръб по корем. Проявява се около 3-4 месечна възраст. Има много малки действия в това просто умение. Това е способността да се обърне настрани и способността да прехвърли единия крак върху другия, след това да се преобърне. Най-трудното е да издърпа ръката си изпод тялото и да се облегне на нея. Тази последователност от действия се формира от ежедневното трениране на мускулите.
Снимка: Getty
3. Повдига се и се опитва да застане на четири крака
Този етап предизвиква много спорове и несъгласия след специалистите. Има мнение, че етапът на пълзене трябва да бъде задължителен, в противен случай ... (обикновено има абсолютно случаен набор от последствия - от лош почерк до нарушения на говора и умственото развитие на детето). След като бебето нагласи краката си и усети опора на колене и длани, то се опитва да продължи. То се движи на ръце, без да падне и опитва, докато успее. Някои започват да пълзят, други – не.
Това всъщност е просто нормално двигателно умение, нищо повече.
Някои бебета, които се развиват нормално, могат да прескочат пълзенето, и да преминат към етапа на седене без опора и стоене на опора, без никакви последствия.
4. Люлее се напред-назад
Обикновено това умение се формира до 5-7 месеца. Тъй като нервната система на всички деца е различна и те растат в напълно различни условия, времето за формиране на двигателните умения може да варира.
Световната здрава организация определя 6 основни етапа във физическото развитие на детето:
- Седене без опора.
- Стоене близо до опора.
- Пълзене на ръце и колене.
- Разходка след стабилна опора.
- Независимо стоене.
- Самостоятелно ходене.
Вариации във времето за формиране на физически умения, дължащо се на културни различия, бяха описани в различни проучвания.
Умението за самостоятелно седене, без бебто да бъде подпряно, е изучавано в различни страни.
В Италия нито едно бебе на 5 месеца не е показало това умение, а в САЩ, Южна Корея и Аржентина – 15–25% от децата. 67% от петмесечните деца в Кения и 92% от петмесечните деца в Камерун са демонстрирали това умение.
Това е така, защото повечето деца от първите четири страни не са били оставяни на пода, докато са будни, а повечето деца в Камерун и Кения прекарват повече време в такива условия.
Снимка: Getty
5. Седи само без подкрепа
Според СЗО това умение се проявява на възраст между 4 и 9 месеца. Разликата е много голяма, но всички бебета са различни - и съседското може да започне да седи самостоятелно на 5 месеца, а вашето едва на 8.
6. Стои, като се държи за опора и пълзи на колене и ръце
Тези две умения се формират почти едновременно. Детето се научава да се повдига на ръце, да хваща околните предмети, да движи последователно ръцете и краката си, за да се предвижи напред. Способността да стои, хванато за опора може да се появи от 5 до 11,5 месеца, способността да пълзи - от 5,5 до 13,5 месеца.
Понякога, деца, които се развиват бързо, могат да имат временна регресия - забавяне в развитието на определени умения. Не е проблем, ако се бави в едно умение. Но ако изоставането засяга 2 или повече умения, тогава това драстично увеличава риска от патология.
7. Ходи, държейки се за опора
Това умение се формира на възраст между 6 и 14 месеца. Веднага след като се научи да стои и да се държи за опората, то започна да пробва и първи стъпки. Но първо то ще сяда и ще става много пъти, за да почувства достатъчно сила в краката и ръцете.
Умението за стоене без опора се появява от 7 до 17 месеца, а умението за самостоятелно ходене от 8,5 до 18 месеца.
Когато направи самостоятелно макар и няколко стъпки, това вече е причина да обявите, че то е проходило.
Мона Василева
В рамките на форума бяха представени тревожните данни, които подчертават значимостта на грижата за недоносените деца и важността на профилактиката и ранната диагностика.
Снимка: Фондация „Нашите недоносени деца“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари