Най-често срещаните логопедични проблеми могат да бъдат коригирани
Снимка: Shutterstock
Децата имитират начина, по който говорят родителите им. Ако мама или татко не произнася "р" и други звуци, ако говорят неясно, използват диалект, означава ли това, че детето ще "наследи" говорните им проблеми?
Възможно е, отговаря логопедът Юлия Бризгалова и обяснява по какъв механизъм се случва това.
Най-често срещаните логопедични проблеми включват
- нарушение в произношението на звука "р",
- неправилно произношение на шептящи и съскащи звуци,
- заекване (често повтаряне или удължаване на звуци, срички, думи),
- дислалия (неправилно произношение на някои звуци).
Неправилното произношение на звуците не е генетично заложено. Децата обаче се учат да говорят, като имитират родителите си. Ако един от тях произнася звуци неправилно, е по-вероятно хлапето да говори по същия начин.
По-често децата имитират речта на този, който е авторитетен за тях и на когато се стремят да приличат.
Например таткото неправилно произнася съскащите звуци, а мама говори правилно. Ако обаче авторитетът на таткото е по-висок, тогава детето ще имитира неговото звукоизвличане.
Речевите дефекти могат да бъдат предотвратени.
Превенцията е артикулационна гимнастика и упражнения за развитие на фината моторика. Доказано е, че развитието на сръчностите на ръцете, помага за развитие на говора и артикулационния апарат.
Желателно е детето от най-ранна възраст да чува правилна реч.
Може да включите аудиокниги, в които текстът се чете от професионални лектори. Слушайки приказки, детето си учи как се произнасят определени звуци, а също така изгражда правилно ритмичния модел на речта.
По време на активния етап на формиране на звуци - на възраст 4-5 години - обяснете на детето защо татко, мама или други роднини произнасят звуците неправилно и защо не трябва да ги повтаря.
Добре е аргументирано да му обясните, че е важно да говори правилно и ясно. Каже му, че това улеснява общуването и ще му помогне да си създаде нови приятели.
В същото време е добре да заведете детето на логопед.
Смята се, че до шестгодишна възраст формирането на речевите органи завършва и детето трябва да произнася всички звуци без проблеми, включително „сложните“ „p“ и „л“.
Ако има говорни дефекти е по-добре да се свържете с логопед. Колкото по-дълго съществува проблемът, толкова повече време отнема отстраняването му.
Дете, което опитва да говори правилно. Снимка: Shutterstock
- До 3-годишна възраст то не произнася повече от 10-15 звука от ранната онтогенеза: п, б, т, д, в, ф и н и техните меки двойки;
- На 4-5 години не произнася звуците: с, з, ц, ш, ж, ч, щ
- На 5-годишна възраст произнася неправилно: л и р.
Родителите може да не придават значение на подобни нарушения. Това обаче може да попречи на детето да учи добре, да общува и да засегне самочувствието му.
Ако родителите навреме се обърнат към специалист, ще избегнат тези проблеми. Така ще подготвят психологически детето за условията на детската градина или училището.
Важно е да запомните, че никога не е късно да потърсите помощ.
Мона Василева
В рамките на форума бяха представени тревожните данни, които подчертават значимостта на грижата за недоносените деца и важността на профилактиката и ранната диагностика.
Снимка: Фондация „Нашите недоносени деца“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари