Кога мозъкът почива: да броим ли видеоигрите за отдих
Снимка: Guliver / Getty
Някои деца, освен че ходят на училище, се занимават с творчество, спорт и чужди езици. Други отказват всякакви извънкласни дейности. Ученето и кръжоците, на които са ги записали мама и татко, не носят очакваните резултати, но без тях хлапетата сякаш пропускат възможност за развитие. Поне родителите им смятат така.
Как да разберете дали на детето ви има достатъчно време за почивка. Ще ви е любопитно да прочетете насоките на специалиста Соня Самсон, майка на две дъщери на 9 и 11 години, и създател на онлайн училището „Тетрика“ (@tetrika_school).
Какво се случва с мозъка по време на почивка
Мозъкът работи денонощно и почива не по време на сън, а по време на бодърстване. Различните му зони се „включват“ в режим в определен график, за да решават задачи.
Състоянието, когато мозъкът не получава информация отвън, но работи активно, се нарича оперативна невронна мрежа за почивка или „оперативна почивка“. Тази система изгражда образи на реалността, които използваме в ежедневието.
За да се включи в „оперативна почивка“ , мозъкът трябва да "изключи" притока на информация и да се насочи към решаване интелектуални задачи. Това се случва, когато се занимаваме с монотонен ръчен труд, като чистене, подреждане или редене на пъзели.
С други думи „ пасивният режим“ на мозъка се включва, когато човек спре да взаимодейства с външния свят и потъва в мислите си. Понякога това се случва, докато детето четете, докато говори или гледа екрана – тогава сякаш е малко разсеяно и не помни какво се е случило през последните няколко минути.
Този пасивен мозъчен режим играе важна роля.
Снимка: Guliver / Getty
Американски психолози установиха, че около една трета от креативните и значими идеи на физици и писатели се раждат именно в това състояние. Невронната мрежа на „оперативен покой“ поддържа гъвкавото творческо мислене, помага да осъзнаем своите чувства и нужди и затвърждава спомените.
За да разберете по-добре себе си, другите и мястото си в света, трябва да направите пауза през деня и да оставите мислите ви да се реят свободно.
Тези минути дават свежи идеи и енергия за умствена дейност.
От колко почивка се нуждае от едно дете
Изследванията на училищния стрес показват, че още в началните класове над от 90% от учениците изпитват безпокойство и тревога свързани с обучението.
Половината от малките ученици се страхуват да отговарят на въпросите на учителя пред своите връстници в клас и се нуждаят от емоционална подкрепа.
Дори и без допълнителни часове, тези деца се нуждаят от време, за да се справят със своите чувства и да натрупат ресурси за справяне в училище.
В резултат на прекомерния психически и емоционален стрес при тях се появяват симптоми на невроза: плачливост, главоболие, кошмари, натрапчиви движения.
За да спестете това на детето, се помъчете да му направите разумен режим на работа и почивка. Например, уверете си, че заниманията за най-малките продължават не повече от 20-25 минути - и им дайте достатъчно време за почивка.
Ако нервната му система е устойчива
На първо място е важно да разберете от какво детето се уморява най-много. В зависимост от възрастта, характера и темперамента, нуждата от уединение – нормата за почивка ще бъде различна.
Активните, любознателни, уверени в себе си малки деца и ученици често изглеждат неуморни.
Ако хлапето се храни с апетит, спи спокойно, охотно посещава спортни и образователни дейности, може би има достатъчно време за възстановяване.
Попитайте го как вижда „идеалния“ си работен ден, и какви дейности ще включи в него, ако това зависи от него.
Попитайте го защо е напуснало музикалното училище или е пропуснало вечерната тренировка по плуване (или други дейности, от които се е отказало).
Сравнете идеалното с текущото ежедневие на детето и заедно обсъдете как можете да подобрите ситуацията.
Колко време трябва да почива уязвимо и тревожно дете?
Децата, на които трудно свикват с нови неща, бързо се уморяват и реагират бурно на критиките, имат нужда от повече почивка.
Те почти никога не се отегчават сами: могат да прекарват часове в сглобяване на конструктора, да редят пъзел или да майсторят нещо, което ангажира цялото им внимание. По това време те мечтаят и почиват - тоест пълноценно използват пасивния режим на рабона на мозъка си.
Не ги лишавайте от тези на пръв поглед безполезни занимания.
Снимка: Guliver / Getty
Ако училището, в което учи, има високи изисквания и учителите строго следят за успеха на всеки ученик, това е сериозна тежест. След часовете то ще има нужда от почивка.
Дали има достатъчно време и дали си е починало, е лесно да се разбере по състоянието му. Ако успее да се възстанови, преди следващата порция натоварване, ще се включи без съпротива и капризи.
Ако детето постоянно отказва да тренира, с неохота отива на курс или кръжок, ако умишлено забравя аксесоарите си, си струва да намалите натоварването му.
Като начало му спестете „допълнителните“ занимания и ако това не помогне, му осигурете седмица или две почивка от училище.
Не бързайте да го върнете към обичайния режим. Може би, освен училище, за него е достатъчно да посещава само един кръжок или един вид тренировки.
Видеоигрите - свободно време ли са или психически стрес?
Мозъкът почива по време на обикновена видео игра или когато детето слуша музика. Всичко останало го натоварва психически и то значително.
Специалистите съветват да се ограничава времето пред екрана както за деца, така и за възрастни.
На по-малките ученици се препоръчва да работят на компютър и да гледат смартфон за не повече от два часа, за учениците от гимназията - не повече от три. Това включва онлайн уроци и забавления.
Останалата част от свободното време е по-разумно да са извън социалните мрежи и онлайн игрите.
Мона Василава
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари