Какво да му кажете, вместо традиционното „Браво“, според Монтесори
Снимка: Guliver / iStock
Детето се старае, прави нещо, постига резултат, а вие по традиция казвате „Браво“ или „Добре свършена работа“.
По-добре е да използвате различни думи.
Целта на всяка похвала е да накарате детето да се почувства по-уверено в себе си и да бъде насърчено за бъдещи действия.
Това става лесно като перефразирате традиционното изричаните похвали и ги замените с по-конкретни.
Ето 10 начина успешно да го насърчете, според Монтесори.
1. „Ти дълго работи върху това!“
Когато детето ви показва своя рисунка или сглобения конструктор, се постарайте да сложите акцент на працеса, а не на резултата от неговата работа.
Нека детето да разбере, че вие сте забелязали колко труд е вложило в конкретната работа. Това ще му даде усещането, че процесът на полагане на усилия е дори по-важен от резултата.
2.„Кое бе най-забавното в процеса на работа?“
Задавайки неутрални, нецеленасочени въпроси, вие давате на детето да разбере, че единствено то може да оценява качеството на своята работа.
Не вие решавате хубавото ли е това, което е направило, а той ше се почувства създател.
Така детето осъзнава, че всяка творческа дейност му е нужна лично на него, за да изпита удоволствие от процеса, а не, за да угоди на възрастните или пък , за да получи похвала.
3. „Какво ти се харесва най-много в твоята работата?“
Нека детето да е критик на собствената си работа. Покажете му, че човек може да анализира и да разсъждава върху собственото си творчество и сам да реши какво друго още по-хубаво може да направи.
Творчеството е процес на саморазвитие, а не преследване единствено на похвали и награди.
4. „Разкажи ми какво си нарисувал тук!“
Когато детето пи покаже своя рисунка или друго нещо, направено от него, то не иска толкова да бъде похвалено, а по-скоро да го обсъди с вас.
Често дори вашата оценка въобще не е нужна. Затова просто попитайте детето какво е изобразено на листа и му дайте шанс да разказва.
5. „Защо си избрал точно тези цветове, разкажи ми?“
Ако детето е над 3 години, може да задавате и по-конкретни въпроси.
Питайте го, защо избрало тези боички, защо с блокчетата е построило кула, а не къща. Кой ще живее там?
Целта е да му покажете, че неговата работа ви интересува и , че целият творчески процес за вас е от значение.
6. “Добре си се справил и с детайлите!“
Ако все пак детето очаква похвала, не казвайте неутрални неща като „Браво“, а кажете нещо конкретно. Например обърнете внимание на някои детайли в картинката. Кажете: „Виж, колко са изразителни очите на мечето, което нарисува!“
Така то ще усети, че вие наистина се интересувате от работата му, а не го хвалите механично.
7. „Ти наистина много ми помогна. Благодаря за помощта!“
Ако детето си е вдигнало чашата и чинията, след като се е нахранило и е изтръскало трохите от покривката, обезателно трябва да отбележите това и да го похвалите. Ако е извадило прането от люка на пералнята и ви го е донесло до простора, трябва да го насърчите с „Благодаря за помощта“. Така ще му покажете, че това, което е свършило, е важно и за нас. То ще се почувства част от семейството. Не е важно, че половината трохи са паднали на пода, докато е носило покривката. По-важно е участието и помощта, която то е готово да окаже.
8. „Ти днес се облече сам, виж колко време ни остана за игри !“
Отбелязвайте всеки успех и напредък, не провалите.
Вярно е, че да се облече сам, когато е на 4 години, не е голямо постижение. Но това за него е успех и е положил усилия. Затова трябва да бъде похвален. И на всяка цена той трябва да види резултатите от положените усилия. Затова е добре да му кажете нещо конкретно: „Облече се сам, ще имаш повече време за игра и дори да изгледаш един анимационен филм с мама.
9. „Сестра ти толкова обича да ѝ четеш приказки!“
Ако детето умее нещо, е добре да го отбележите. Да подчертаете, колко други хора ценят това, което то прави. „Твоят приятел беше толкова щастлив, когато му разреши да покара твоето колело.“ , „Баба остана толкова доволна, че поля саксиите с малката си лейка!“
Ние като че ли по-често обвиняваме децата, че не са направили едно или друго и по-рядко се сещаме да ги похвалим и да отбележим доброто им поведение.
А това е най- важното.
10. „Събра си играчките от пода и виж, колко чисто стана!“
Отбелязвайте конкретни действия, не произнасяйте банални фрази като „Браво“ детето действително трябва да усети, че конкретни усилия са оценени.
Много родители смятат, че като кажат „Браво“ и, когато често го повтарят, е напълно достатъчно, за да расте детето им в добра атмосфера.
В днешно време обаче тази похвала някак се е обезценила и е загубила тежест. Произнасяме я някак механично, понякога без дори да хвърлим поглед на рисунката, на домашното или на това, което детето е сътворило.
Затова се старайте да отделите малко време да обсъдите с хлапето това, което то е направило, добрата му постъпка или грижа, която е положил. Колкото повече говорим за положителното, толкова по-често то ще се случва.
Източник: mother.ly, адаптация: Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари