И да удържим конкуренцията на таблета
Снимка: Shutterstock
Книгите често губят съревнованието за детския интерес пред играчките, таблетите, анимационните филми ... Въпреки това има начин да изкушим хлапето.
Ето няколко препоръчани от специалисти стъпки.
За начало, избирайте книжки със сюжет
Първите книжки детето получава на около 6 месеца. И много бързо разбира, как да си служи с тях. То започва да ги прелиства, приемайки ги като поредна играчка. Ако родителите не се намесят, то ще продължи да си служи така с тях до 4-5-годишна възраст – ще ги прелиства.
Задача на мама и татко е да го „запознаят“ с героя от книжката. Така то ще научи, че в нея има персонаж – човек, животно, с което нещо се случва.
Подходящи са книжки със сюжет – макар и съвсем прост. И, когато слуша и гледа картинките, то започва да свързва прочетеното с действията. Търси причинно-следствена връзка. Това е от помощ за емоционалното и интелектуално му развитие.
Четете с удоволствие
Книгите могат да бъдат интересни на хлапето по няколко причини.
Първата: Ако още на годинка-две то получи в ръце таблет, винаги ще го предпочита, защото бързо ще му покаже нещо весело и атрактивно. По-късно едва ли ще прояви интерес да слуша или пък само да чете книжки.
Втората: самите родители не четат. Или четат по задължение, защото знаят, че е добре за детето.
Ако те самите не обичат да четат и не изпитват удоволствие, няма как да предадат на детето любов и интерес към четенето.
Не избирайте сложни книги
Например на 5 години хлапето разбира и говори за това, което се случва в момента. Едва към 6 г. и по-късно то може да осъзнава какво става в света, описан в литературата. И книги за космически кораби, които родителите много обичат, не му носят особена полза.
Децата са претоварени с информация. Това, което преди година са чели на 5-6-годишните, днес четат на 4-годишните. А с произведенията за ученици, вече се запознават тези от предучилищна възраст. Този подход също може да убие интереса и да доведе до интелектуална пасивност.
Не го хвалете за прочетените страници
Когато детето започне само да чете, го хвалете не за това, че е прочело 10-15 страници, а затова, че чете внимателно. Питайте го какво е разбрало, какво му е харесало най-много.
Търсете подход, съобразявайте се с възрастта му
Нежеланието на подрастващите да четат, е необратим процес. Нужен е харизматичен учител, атрактивна книга, която всеки иска да прочете.
С малкото дете нещата не стоят така – за него е важно да слуша. Не е нужно да го карате да стои мирно докато четете. То може да си рисува, да прави колаж или да играе с пластилин и да прави героите от приказката. Може да разиграе сюжет от това, което сте чели. Това събужда интерес, помага за разбирането на книгата.
Не сменяйте истинската книгата с аудиовариант
Няма вреда от аудиокнигите, но си представете – детето отива на плуване, дъвче закуска и успоредно с това слуша. Едва ли ще може да вникне в съдържанието, за го осмисли и съпреживее.
От друга страна качественото четене иска тишина, спокойствие, съсредоточаване. Така опитът на автора на книгата става част от личния опит на детето.
Не воювайте с комиксите
Цяло едно поколение израстна с „ Пиф“ , „Астерикс“ и с рисуваните разкази от списание „Дъга“. В тези книжки под рисунките има по 2-3 думи. Така днешните майки и баби са се учили да четат. И в това няма нищо лошо. Днес има изобилие от подобни книги. Стига детето да обича комикси, защото да не учи с тях и четенето.
Не превръщайте четенето в задължително
Насилието винаги отблъсква. Добрият пример е да му подскажете как да си води води читателски дневник. Това не е нещо непосилно – достатъчно е на седмица да чете по една тънка книжка, а дневникът ще насърчава упорството му. И на всяка цена го хвалете.
Водете детето в библиотеката
Ако в библиотеката има отдел за деца, може да водите там детето от 2,5 година. Нека то само да избере книжки, които да разглежда. Важно е да не прекалявате. 40 минути занимания са напълно достатъчни.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари