Не търсете начин да го стимулирате, а го подкрепяйте, помагайте и работете с него, съветва психолог
Образователната система като пъзел от книги. Илюстрация: Getty
Как да накарате детето само, без напомняния, да прави това, което не го интересува, не харесва и не иска да учи?
Отговорът е – никак.
Дава го Людмила Петрановская, един от най-известните руски психолози, автор на книги и телевизионен водещ, която в продължение на много години се занимава с проблеми на семейството и отглеждането на деца.
Понякога дори ние, съзнателните възрастни не можем да се убедим или насилим да направим това, което трябва, но ни е неприятно и безинтересно и т.н.
Ние, възрастните сме в привилегировано положение спрямо децата, поне по отношение на обичайните си задължения - ясно разбираме защо правим всичко това и сами определяме „стандартите за качество“. И ако тези стандарти не са твърде високи, никой няма да дойде и да каже, че сме неудачници, мързеливи и, че е не ставаме за тази работа.
Никой не ни принуждава да полагаме непосилен труд или да влагаме усилия в работа, която надхвърля нашата компетентност - всеки има слабости.
Ако един възрастен не е на "ти" с математиката, никой няма да го принуди да напише счетоводен отчет.
Ако възрастен не може да тича, никой няма да го принуди да участва в състезание.
Докато децата са в много уязвима ситуация. Без значение дали могат, дали харесват и искат – са принудени да направят нещо, защото родителите им казват: „Така трябва!“
Майка прегръща детето преди училище. Снимка: Getty
За съжаление училището няма да им помогне да успеят, особено ако не им се получава. То няма да ги насърчава и подкрепя за техния личен напредък. То ще им налага правила, ще ги сравнява със стандартите. И всеки път ще подчертава онези моменти, в които те са по-лоши и по-неуспешни от другите.
Ако вие сте принудени да правите това, което не искате, ако това, което свършите, буди критики и недоволството и някой изтъква, че отново сте се провалили, няма как да имате ентусиазъм и да искате да правите каквото и да било.
Към учениците трябва да се отнасяме със съчувствие и разбиране.
Не, че не трябва да търсите път да ги мотивирате, но е задължително да ги подкрепяте, да помагате и да работите с тях.
Самата образователна система трябва да се промени, като се вземе предвид индивидуалността на детето.
Родителите могат само да го подкрепят и да му съчувстват. Така че то да усети, че не е само.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари