Как да подкрепят детето, да го успокоят и насърчат (част 2)
Момче, щастливо от резултатите на изпита. Снимка: Getty
В първата част на материала говорихме за общите характеристики на родители и деца и как типа личност определя реакцията и отношението към изпитанието, което предстои. Защото периодът на изпити, НВО, както и изпитите след 11 клас за университета, са препятствие и за ученици, и за родители.
Когато градусът на напрежение се повиши, се проявяват силно чертите на характера, които може да са от помощ, но може и да са причина за конфликти и допълнително да нажежат обстановката.
В първата част психолог направи кратко описание на различите типове личност и как характерът се проявява по време на изпитите.
Разказахме как реагира: Логъкът, Актьорът, Упоритият, Чувствителният, Мечтателят, Бунтовникът.
Първо като родител се справете със собствените си страхове и тревоги. Това е много важно и е опорна точка за детето. Ако контролирате своето поведение, съветите, изказванията, това ще се предаде и на вашия ученик.
За да спрете да се страхувате от негативния сценарий, се запитай : наистина ли ще бъде катастрофа, ако детето се провали на изпита или ако не го издържи така, както бихме искали?
Вземете решение какво ще правите, ако това се случи. И тогава ще разберете, че дори да се случи, това не е краят на света и определено ще има изход.
- Изяснете източника на безпокойството за детето, но го направете деликатно. Търсете точните думи и ги казвайте в точния момент.
Мълчаливите деца, каквито има много сред мечтателите, пазят преживяванията си за себе си, което само увеличава тревожността им.
Трябва внимателно да ги убедите в разговор, но в същото време не трябва да влизате насила в душата им.
Дете решава задача. Снимка: Getty
- Помислете за отстъпление и „свалете летвата“ на очакванията. Те ще се превърнат в подкрепа, само ако идват от сърце и отговарят на очакванията на детето (а не на вашите).
Просто оставете детето си да бъде себе си и му покажете пълното си приемане. Сложните, подробни инструкции няма да променят нищо, но могат да развалят настроението.
- Вземете предвид психологичните нужди на детето. По време на изпитите това е по-важно от всякога. Тези нужди са различни за всеки тип личност.
Фундаментално важно е логикът да може да планира времето и да получи потвърждение за своя опит.
Упоритият човек трябва да покаже ясно, че е отдаден на работата си, и колко е инвестиран в нея.
Чувствителният трябва да получи потвърждение, че е ценен, независимо от резултатите от изпита. Покажете му, че е обичан при всякакви обстоятелства.
Мечтателят се нуждае от усамотение.
Един бунтовник не може без игрив контакт дори в такъв труден и отговорен период.Той се търси вълнение, придизвикателста, рутината ще го депресира. Освен това, не се страхувайте да го хвалите много.
- Използвайте правилната мотивация. Логиците, Упоритите и Душевните имат вътрешна мотивация. Те определено ще изпълнят задачата, дори и да не им е много интересна. Но Затвореният, Бунтовникът и Мечтателят се нуждаят от външен стимул и следователно от определена форма на контрол.
- Посрещнете детето в добро настроение. Спокойно обсъдете как е минал изпитът.
Знайте, че то може да дойде разстроено, притеснено, раздразнено или ядосано.
Във всеки случай му осигурете подкрепа. Това ще му помогне по-лесно да се възстанови и да намери сили да продължи напред.
По матерали на deti.mail.ru, Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари