Дайте на децата да се наиграят!

Учителка: "Защо ги заставяме да пишат, преди да са се научили да се изразяват правилно?"

13 Май 2019 г.
Дайте на децата да се наиграят!

Снимка: Guliver / iStock

Не всеки преподавател би се решил да сподели подобни наблюдения!

На сайта на британския в. The Guardian има раздел The Secret Teacher („Тайният учител“), в който всеки преподавател може да разкаже анонимно за своите преживявания и да изрази своята гледна точка за аспект от образованието, който го вълнува.

В една от публикациите там учителка в началните класове обяснява защо играта е важна част от учебния процес. Което е странно, защото в Англия такава позиция не поддържат много педагози. Смята се, че всички игри и развлечения трябва да останат в детската градина, а в училище е нужно децата да бъдат сериозни, концентрирани и хладнокръвни.

Тази учителка обаче мисли различно и смятаме, че мнението ѝ е интересно и за нашите родители и преподаватели.

"След няколко години работа като педагог в предучилищното образование ми се наложи да се концентрирам над обучението и провеждането на тестове за ученици в началните класове. Това за мен беше истински шок.

Веднъж по време на подготовка за ежегодното тестване наблюдавах как второкласници плачеха, защото задачите им бяха трудни.

Успокоявах ги, че няма страшно, но в дълбините на душата си се чувствах ужасно. Знаех, че не е важно колко силно плачат, бях длъжна да поддържам у тях желанието да се стараят, за да постигнат резултат.

Работя като учителка вече пет години и добре се справям с децата. Но разбрах, че повече не искам да ги уча. Децата се вълнуваха страшно около преживяванията с тестовете, въпреки всичките ми усилия занятията да преминават весело и увлекателно. Те постоянно питаха кога ще пишем поредния тренировъчен тест и сравняваха своите резултати с постиженията на приятелите си.

Една от майките дойде при мен след уроците, защото се притесняваше, че синът ѝ няма да си напише теста така добре, както съучениците му. А много от моите ученици бяха на 6! (във Великобритания децата тръгват на училище на 5 г.)

Следващата година реших да взема първи клас и наивно смятах, че така ще мога да подготвя децата към традиционен учебен процес във втори клас.

Как жестоко грешах! Първата година на обучение започва с „преходен етап“, който продължава четири седмици и се смята, че след това децата ще могат да издържат пет пълноценни урока. Трябваше да следя как се справят с всички задания, които невинаги са лесни. Изпадах в паника всеки път, когато дете ставаше от мястото си и се ужасявах, когато някое започваше да палува.

Тези, които блестяха в предучилищна група, внезапно започнаха да се смятат за "глупави" и "тъпи", защото им беше трудно да съставят дълги изречения. Или защото зацикляха в средата на книгата, която четат.

Останалите започнаха да се държат лошо, измисляха какво ли не, за да избегнат задължителните домашни. Ученето им се струваше скучно, тягостно и изпълнено с всевъзможни рамки и ограничения.

Преподаването в първи клас премина в разрез с всички мои представи за образованието, беше сърцераздирателно. Стана ми ясно, че на децата просто не им достигат игри и се опитах да включа игрови елементи в уроците.

Говорих с прекия си началник и с директора, но разговорите с тях ме караха да мисля, че въобще не разбирам „настоящата методика на преподаване“.

Чувах: „Те вече не са в детската градина, длъжни са да свикнат.“ Смятаха, че игрите само ще отвличат децата от ученето.

От друга страна, изследвания показват, че задълбоченото преподаване на граматика и математика в предучилищното обучение не влияе на успехите на детето по-нататък в училище, освен това понякога води до стрес.

Снимка: Guliver / iStock

Учени от Нова Зеландия провели експеримент: наблюдавали две групи деца, като на едната група започвали да преподават граматика на 5 години, а на другата – на 7. Това въобще не се отразило на техните оценки, напротив – децаата, които започвали да се учат да четат по-рано, демонстрирали равнодушие към книгите и по-лошо разбиране на текста.

През 2013 г. 130 експерти от областта на предучилищното образование, включително Дейвид Уайтред от университета в Кембридж подписаха открито писмо в подкрепа на това да не се започва редовно образование на децата, преди да навършат седем години.

Уайтред описва играта като „едно от великите постижения на човечеството“ и смята, че ранното обучение на децата може да доведе до загуба на учебна мотивация.

За съжаление, на повечето деца се налага да се простят с игрите още на пет години и да се опитат да свикнат с типичните „скучни“ уроци.

По своята натура децата са емоционални, шумни, нерешителни, непредсказуеми. Те бързо започват да скучаят и често се разсейват, за това аз и други мои колеги преподаватели в началните класове толкова ги обичаме.

Те не са малки възрастни. Преподавателите трябва да се съсредоточат найвече над това да развият тяхната индивидуалност, вместо да създадат 30 еднакви „робота“, които да удовлетворяват изискванията на образователното министерство.

Нали не очаквате детето да се научи първо да тича, а после да върви? Тогава защо ги заставяме да се учат да пишат, преди да са се научили да изразяват правилно мислите си?

Адаптация Марина Атанасова

Образование

Ранното детско образование – как да не навредим на детето

Образование

В час по мислене: Педагог измисли метод за обучение в самоувереност

Образование

Как се създава Монтесори училище в България

Да поговорим

Логопед: Даваме на децата си готови агресивни решения

Още от

Има полезни начини да подобрим представянето на детето в училище.

Снимка: Shutterstock

10 неща, които подобряват ученето в училище

Хю Грант и съпругата му Ана Еберщайн. Снимка: Getty

Хю Грант критикува елитните частни училища

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Кризата в двойката се изостря при липса на секс, твърдят сихолозите.

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Две ръце, които се докосват. Снимка: Shutterstock

Здраве

След като детето се роди, сексът остава на пауза

5 хитри трика как да разпалите страстите и да поддържате интимността

Майка държи ръчичките не бебето си. Снимка: Shutterstock

Здраве

Магията на „златния час“

Защо първите 60 минути след раждането са особено важни (част II)

Блейк Лайвли и Райън Рейнолдс. Снимка: Getty

 

Заедно

Блейк Лайвли разказа за характерите на децата

Актрисата и Райън Рейнолдс възпитават три дъщери и един син

Джеф Безос и Лорън Санчес. Снимка: Getty

Заедно

Пилотира самолет, пише книга, печели „Еми“: 5 факта за Лорън Санчес

Това лято предстои най-пищната сватба на годината

Кафе, разтворена книга и букет от люляк. Снимка: Shutterstock

Свикването с нова храна може да бъде сериозно предизвикателство.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Как да научим бебето да харесва различните вкусове и аромати

Тези съвети ще ви помогнат да направите този преход максимално лесен и интересен за него

Родители съветват детето. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Топлите родителски думи: какво трябва да чува детето всеки ден

Материалният комфорт не стига, важно е да подкрепяме хлапето духовно и да го мотивираме

Не е полезно да затрупвате детето с играчки.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

5 причини да спрете да купувате играчки

Колкото по-малко са те в дома ви, толкова по-спокойно ще бъде детето