Жена-конструктор със специални предложения и за двата пола
Снимка: Guliver / iStock
Розово за момиченцата, синьо за момчетата. Кукли за момичетата, камиони за момчетата – край на наложените полови клишета от най-ранна възраст.
35-годишна инженерка създаде „неутрални“ играчки, които въвеждат малчуганите в света на науката.
„Момчетата са по-добри по математика, момичетата – по литература“ - вероятно и вие сте произнасяли тази фраза. Въпреки, че е много далече от истината. Дали на детето ще му се отдават повече математически науки или ще го влече литературата, не зависи от пола, а от самото дете.
За да разбие тези стереотипи, една жена решава да създаде „неутрални“ играчки, подходящи и за двата пола, които ще накарат както момченцата, така и момиченцата да обичат повече науката.
Това е целта на Айя Бдеир – инженер-конструктор на марката LittleBits за производство на играчки. Те са различни от тези, които обичайно се продават в магазините.
Снимка: Guliver / iStock
Играчките, създадени от Айя, представляват блокчета, които трябва да се сглобят, подобно на познатите, но не съвсем. Трябва и още нещо, защото те са електронни и имат задача да въведат детето в основните принципи на инженерната наука.
Хлапетата сами създават играчка, която може да се контролира от дистанция със сматрфона, правят синтезатори и други джаджи, които могат да „работят“ и да помагат в дома.
Задачата изглежда доста сложна, особено, ако смятате, че детето не е родено с инженерни заложби. На практика обаче блокчетата се свързват лесно, защото при сглобяването им детето следва определена логика и всяка връзка „пасва“ единствено към точния детайл. Няма как нещо да се обърка.
Това е целта на създателката, която иска да направи те достъпни и полезни за всички. Особено за момиченцата.
В свое интервю инженер-конструкторката разказва за мотивите си да създаде играчки от ново поколение.
Снимка: Guliver / iStock
„Към 8-ата си година 50% от момиченцата губят интерес към науката. Докато преди тази възраст, интересът им към техническите науки е изявен“, коментира тя. Затова Айя започва да търси начин да разпали любопитството им.
Според нея загубата на интерес е резултат от социален натиск и наложени стереотипи, които дават тласък на момиченцето в друга посока и то се стреми „да е хубаво, атрактивно и общително“, казва тя. И тази нагласа не събужда интерес към приложните науки.
Нито Айя Бдеир, нито трите ѝ сестри са изпитали подобен натиск, защото родителите им винаги са ги насърчавали да играят с момчетата и да работят в областта на науката.
„Майка ми е амбициозна жена. Тя беше вдъхновение за мен и за сестрите ми. Баща ми пък ни купуваше мини химични лаборатории, работилнички и въобще играчки, които традиционно се подаряват на момчета“, разказва тя и смята, че именно този подход е отворил пред нея вратите на науката.
Източник: famili.fr, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари