Проверете дали овладява определени умения в срок (част 2)
Снимка: Shutterstock
Майката и таткото следят от близо развитието на детето и се ориентират как напредва. Ако обаче не са достатъчно опитни, може да не забележат, че то изостава от нормите или напредва много бавно. В първата част на материала описахме тревожните сигнали за изоставане във възрастта 4 – 12 месеца. Сега продължаваме напред.
Вашето бебе са бави в развитието си, ако:
След 12 месеца:
- Не може да пълзи или го прави, като влачи едната страна на тялото.
- Не може да стои, въпреки че го подкрепяте.
На тази възраст бебето отработва движенията, които е научило преди това. Гръбначният стълб вече е достатъчно развит и позволява голямо разнообразие от движения. Така че, ако дори и с ваша помощ детето не може да стои на краката си, трябва да се консултирате със специалист.
- Не търси предмети, за които разбира, че са били скрити от него.
Детето развива интерес към различни видове игри, наблюдава с любопитство действията на възрастните (особено тези, които са свързани с него). До тази възраст то обича да общува с възрастни и да играе с тях.
- Все още не е казало нито една дума.
На девет месеца отделни повтарящи се срички ("ма - ма", "ба - ба") могат да се възприемат като думи. До една година детето вече не издава безсмислени звуци, а започва да произнася първите си смислени „детски“ думи: „бау“, „мяу“, „тата“ и др.
- Не използва жестове, като клатене на главата от едната страна на другата, за да каже "не"
До 8-9 месеца децата се научават да изразяват желанията си с езика на знаците, защото това е единственият начин да изразят желанията си, без да знаят всички думи и тяхното значение.
- Не сочи предмети.
- Не се е научило да ходи (до осемнадесет месеца).
- Все още ходи на пръсти, въпреки че се научи да ходи преди няколко месеца.
Когато детето за проходи, то винаги стъпва на пръсти. Но след няколко месеца вече стъпва стабилно и на пети. Ако продължава да ходи на пръсти, това може да означава повишена нервна възбудимост. Може да се дължи на недоносеност, хипертонус или свръхчувствителност. Това обикновено може лесно да се коригира с няколко курса за масаж.
На 2 години:
- Детето не знае и не произнася поне 15 думи.
До двегодишна възраст детето обикновено знае около 150 думи, така че ако неговият речник има едва 15 думи, това е повод сериозно да се замислите и да посетите лекар. Може да има много причини за забавяне на развитието на речта: недоносеност, хипоксия, родова травма или неправилно възпитание.
- Не прави прости изречения, а казва само само отделни думи.
- Не се опитва да повтаря думи и движения след вас.
Възможно е да има проблеми със социализацията: детето просто не обича да общува с хората. Но може да има и медицински причини. В такива случаи логопедите обикновено съветват да го стимулите с игри с езика и устните (артикулационна гимнастика).
- Не следва прости инструкци.
Това може да се дължи на нарушение на паметта, вниманието или волевото поведение.
- Не може да бута играчка на колела.
На 3 години:
- Пада често.
До тригодишна възраст детето стои уверено на краката си. Ако не умее (постоянно се спъва, пада, има лошо равновесие), тряба да се консултирате с невролог и ортопед. Неврологът може да ви изпрати на ядрено-магнитен резонанс (може да бъде засегнат малкият мозък, който е отговорен за координацията на движенията) или просто да предпише масаж на краката - причините, поради които детето постоянно пада, могат да бъдат различни.
- Трудно се качва/слиза по стълби.
- Говори неразбираемо или много неясно.
- Не може да се построи кула с повече от четири кубчета/блокчета.
- Трудно му е да играе с малки предмети.
Най-вероятно в този случай, вашето бебе има проблеми с фините двигателни умения: посетете невролог.
- Не може да начертае кръг.
- Не може да състави кратки изречения.
- Не се интересува от ролеви игри (дъщери-майки, лекар-пациент).
Както казахме, децата много обичат да наблюдават действията на възрастните. Постепенно те искат да се включат в тях, но поради възрастта си все още не могат да играят роли на възрастни. Така че имаше игри като "дъщеря-майка".
Ако детето не се интересува от тях, това може да означава лоша социализация или липса на привързаност към близките (към тези, на които може да подражава).
- Не проявява интерес към други деца.
- Не осъществява контакт с очи.
- Не се интересува от играчки.
Всички тези сигнали трябва да ви предупредят: на тригодишна възраст детето вече може да бъде диагностицирано с аутизъм.
Мона Василева
Медената къщичка е красива и ефектна украса за празника, която може и да се яде.
Снимка: Shutterstock
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари