Ето как да се научите да правите това
Снимка: Shutterstock
Някои разговори сa по-лесни за насочване и управление от други. Лесно е да говорите с колегите си за новия сериал на Netflix, който сте гледали, както и за предстоящата ваканция или за друг служител, който всички намирате за досаден.
Други разговори обаче са далеч по-трудни, особено когато се страхувате да изразите мислите си, защото това може да ви донесе проблеми или да постави ваш колега в трудна ситуация. Може пък да притеснявате да не накърните нечии чувства.
Защо някои разговори са трудни
Този тип разговори могат да бъдат най-различни – от даване на по-критична обратна връзка за представянето на ваш подчинен до това да поискате от ваш колега да промени тона на гласа си когато говори с клиенти.
Има голяма вероятност някои от тези човешки взаимодействия да ви държат бъдни през нощта. В резултат на това, вие започвате да избягвате този тип сценарии. Това е доста иронично, не мислите ли? Тези потенциални конфликт заемат ценно пространство във вашето съзнание, но въпреки това предпочитате да размишлявате върху тях и да ги отбягвате, отколкото да действате.
На какво се дължи това?
Може би мислите, че като избягвате този тип разговори ще предотвратите нараняването на нечии чувства, било то вашите или на някой друг. Или пък смятате, че все още нямате достатъчно информация, за да проведете този разговор. Може да не сте сигурни как ответната страна ще реагира, или пък да сте напълно наясно с последвалата реакция и просто да не искате да имате нищо общо с нея. И ние сме много умели в това да комбинираме тези опасения с нагласи, които ни карат да мълчим. За целта ние си казваме нещо от сорта: „Трябва да се справя сам с проблема“, „Трябва да поставя нуждите на екипа пред моите собствени“, „Ще бъда възприет като твърде настоятелен“ или пък „Нямам нужното време, за да защитавам позицията си“. Звучат ли ви познато тези изрази?
Да, има моменти, когато проблемите ще се разрешат от само себе си, или споделянето на вашето мнение не е от критично значение за даден продукт или за работата на ваше колега. Има случаи, когато времето за коментар просто е изтекло. Твърде често обаче ние си измисляме оправдания за избягване или отлагане на такъв тип разговори.
В тези случаи ние минимизираме проблема; преструваме се, че не го виждаме; надяваме се, че някой друг ще се заеме с него; говорим за всичко друго, но не и за него или пък се молим той да изчезне.
Когато това се случи, имаме нужда от нови нагласи и нов език, които да ни помогнат да влезем в потенциално неудобен разговор с цел постигане на по-добър резултат и запазване на добрите взаимоотношения с другия човек.
Ето няколко начина на мислене, които ще ви накарат да предприемете действие, вместо да отлагате и да си губите времето в размисли:
„Моите нужди имат значение – толкова, колкото и тези на всеки друг.“
„Ако аз започна разговор, кой друг ще го направи?“
„Какво би се случило, ако предприема действие сега, вместо да се чудя и тревожа.?”
„Казването на истината е добър начин за изграждане на здравословни взаимоотношения.“
След като се изградите нов набор от вярвания, е по-вероятно да се почувствате по-уверени и да получите нужната смелост, за да започнете разговора. Ето няколко фрази, които може да използвате:
„Бих искал да говоря за нещо, което ми се струва важно. Кога би било подходящото време за разговор?“
„Имам нужда от X, за да се чувствам ангажиран/уважаван/сигурен на работа и имам някои идеи за това какво бихме могли да направим, за да постигнем това.“
„Щастлив съм в ролята си, но усещам, че нещо ми липсва.“
„Избягвах да говоря с теб досега, защото не бях сигурен кое е най-доброто време и кой е най-добрият начин да се обърна към теб. Осъзнавам, че трябваше да повдигна този въпрос по-ран, но правя сега.“
Не е необходимо всеки разговор да се случва, но има много, които е по-добре да проведете, вместо да избягвате. И след като започнете да се застъпвате за собствените си нужди по своевременен и честен начин, има вероятност да се почувствате по-малко натоварени в работата. Така ще разберете, че вие сте най-добрият си защитник.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари