Помощта в домакинството подобрява редица умения, установиха австралийски учени
Снимка: Getty
Лоши новини за учениците, които не се включват в домакинските задължения: който не прави нищо, той се учи зле. Ако не сте съгласни, може да спорите с учени от австралийския университет в Ла Троб. Те открили, че редовната домакинска работа подобрява така наречените изпълнителски функции, включително уменията за планиране, саморегулиране, превключване между различни задачи и запомняне на инструкции.
„Родителите могат да използват домакинските задължения, които са подходящи за възрастта и способностите на децата им, за да подобрят развитието им“, казва ръководителят на изследването д-р Дина Тепър.
В проучването участвали родители на 207 деца на възраст от 5 до 13 години. Учените ги помолили да разкажат какви домакински задължения вършат децата им и да оценят когнитивните им умения.
Изводът е следният: ако децата вършат домакинска работа, например, готвят за някого, грижат се за домашни любимци или растения, това значително подобрява паметта им, а също така развива умението първо да мислят, след това да действат (тоест намалява се импулсивността, от която страдат мнозина). Това означава, че е по-вероятно да успеят в обучението си.
Според д-р Тепър изпълнителските функции на децата се развиват от ранна детска възраст. Ако те са с увреждания или забавено развитие, това се отразява на скоростта на четене, математическите способности и цялостното академично представяне.
Преди време друг екип установи, че домакинската работа е полезна и за развиване на умения за независимост. Правейки някои неща в дома, детето се чувства по-зряло и по-доволно от живота.
Освен това тези деца не са склонни и по-рядко имат антисоциално поведение.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари