6 признака за нормално му развитие и как да го стимулираме
Снимка: Getty
Човешкият мозък започва да се развива още преди раждането и завършва формирането си до 25-годишна възраст.
Как ще протече този процес зависи не само от гените. Взаимодействието на детето с външния свят, сблъсъкът с различни физически проблеми и търсенето на тяхното решение в ранна детска възраст, са от голямо значение.
Следователно, основното нещо, което възрастните могат да направят за хармоничното развитие, е да позволят на детето активно да опознава външния свят. Родители са на ясно с тази своя мисия, но много се страхуват. Те се опитват да го предпазят от „опасности“: държат го в кошарка, за да не се нарани, заключват всички чекмеджета и често му дават му таблет в ръцете, да се забавлява тихичко и „безопасно“.
За всяко хлапе обаче е важно да има пълноценно детство: с изучаване на околни предмети, с падане в локви, тичане, каране на колело, катерене по дървета ...
Ако пропусне този период в детството си, то със сигурност ще го компенсира в юношеството, но ще има различни „дефицити“ в поведението, когнитивната, емоционалната и социалната сфера.
Това не означава, че детето трябва да бъде оставено насаме с всички опасности на света – разумната предпазливост е жизненоважна и само родителите могат да го научат на това.
Какво трябва да може да прави едно дете на две години, разказва невропсихологът Олеся Сударева.
Снимка: Getty
Общи двигателни умения
- Детето може да преминава през препятствия.
- Да изкачва и да слиза по стълбите, без да се държи да парапет.
- Може да заобиколи поставени по пътя му кегли.
Фини двигателни дейности
- Прелиства книжката страница по страница.
- Развива предпочитание към една от двете ръце – служи си предимно с дясната или с лявата.
- Чертае вертикални линии.
- Слага топките в буркан, сглобява пирамида (чрез опити и грешки), изгражда кула от кубчета.
- Знае как да борави с прибори за хранене. След като навърши една година, е добре да му дадете лъжица, така че да се опита само да се храни. Веднага щом се научи да държи добре лъжицата, е ред на вилицата, а после и на ножа.
Възприятия
- До двегодишна възраст нормално развитото дете познава три цвята.
- Прави разлика между понятията „един“ и „много“, „голям“ и „малък“.
- Изготвя и изпълнява програма за действие от три елемента.
Снимка: Getty
Класифицира обекти по цвят и по форма.
- Разграничава формата и размера на триизмерна играчка (до две форми: кръг, квадрат), като действа чрез проба и грешка.
- Открива два обекта, намиращи се извън полезрението, когато чуе звука им (звънец, тръба).
Разбиране
- Разбира значението на думата "не".
- Извършва много действия при поискване („Дай“, „Направи“, „Събирай“, „Постави“).
- Показва и назовава поне три части от тялото си.
. Отговаря устно или с жестове на прости въпроси от възрастен.
Реч
- Прави изречения от две или три думи.
- Повтаря всички думи.
Памет
- Може да запаметява и да намери скрит предмет.
Мона Василева
В рамките на форума бяха представени тревожните данни, които подчертават значимостта на грижата за недоносените деца и важността на профилактиката и ранната диагностика.
Снимка: Фондация „Нашите недоносени деца“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари