Всеки допълнителни 30 минути екранно време увеличават риска от забавяне на говора с 49%
Снимка: Guliver / Getty
На 3-годишна възраст не всички деца произнасят думите правилно, още по-малко могат да изразяват своите желания, но много от тях вече знаят как да използват таблета.
Едно дете може лесно да отвори YouTube и да намери любимия си анимационен филм. Какви са последиците?
Забавяне на развитието на речта, проблеми със зрението - това не е целият списък с проблеми. Най-голямата опасност е, че те влияят на мозъка.
Екрани без ограничения
Включвате анимационен филм, за да нахраните детето, давате таблет, докато го обличате, оставяте го да играе на телефона, когато чакате твърде дълго в поликлиниката.
Колко често използвате тези методи, за да успокоите детето си?
Ако се замислите и направите сметка за деня, може да се окаже, че времето, което децата прекарват пред екраните, достига един час или дори повече. И ако мъникът е под една година, тази цифра е критична и може да е пагубна за развитието му.
Наскоро Световната здравна организация започна особено настойчиво да говори за лимитите на „екранното време“.
Според специалистите екраните, без значение какви са, са противопоказани за деца под една година.
Бебетата през първата им година от живота се развиват с бързи темпове и дори малко време, прекарано пред екрана, може да им навреди.
Когато зрението се натовари прекомерно, кръвоснабдяването на мозъка се нарушава. Затова дори анимационните филмчета са огромна тежест за мозъка на малкото дете.
Снимка: Guliver / Getty
През втората година от живота също е желателно детето да не гледа продължително дори анимации, според СЗО.
Времето пред екрана за деца на възраст от 2 до 4 години не трябва да надвишава 1 час на ден. И няма значение какво точно гледа – дали са анимационни филми, дали игре на таблет или просто телевизорът е включен в стаята „като фон“.
Телевизията „за фон“ вреди
Родителите често включват телевизора, за да отвлекат вниманието на детето, а не рядко той работи през целия ден като фон.
Майки и татковци смятат, че това по никакъв начин няма да навреди на детето, защото не включват специално таблета, не пускат и анимационни филми
„Имаме телевизор просто като фон. Бебето наистина не го гледа ”, мотивират се те.
Но дори „фонът“ също се счита за екранно време. В крайна сметка именно фоновият шум, според лекарите, е една от основните причини за забавянето на развитието на речта.
„Ако на 2-годишна възраст детето си служи с по-малко от 85 думи, може да говорим да забавяне в говорното му развитие.
Има две основни причини. Първата е исхемия на мозъка – или казано по-просто: липса на кислород. И втората причина, която пречи на детето да проговори навреме, е фоновият шум. Той включва всички разсейващи фактори - звуците на телевизори, телефони, таблети, радио, дори твърде силни градски шумове “, казва неврологът д-р Октай Кулиев.
Целта на "образователните" анимационни филми изобщо не е развитието на децата. На първо място, майките се нуждаят от анимациите, за да занимават с нещо детето за известно време. Формулировката "развиващ се" е просто много удобна за използване, за да оправдае липсата на време, когато родителите не могат да обърнат достатъчно внимание да общуват и да играят с хлапето, обасняват специалистите.
Магията на екраните
Не е тайна, че всички екрани имат ефект върху мозъка и действат като дрога.
Докато гледате, организмът произвежда хормона на удоволствието, така че мозъкът изисква все повече и повече. Ярки цветове, често мигащи картинки, плаващи ефекти, интерактивни елементи и силни звуци имат силен стимулиращ ефект върху мозъка.
Детето замръзва, задейства се ефектът „включва телевизора, изключва мозъка“.
И дори когато то излезе от това „омагьосано“ състояние, мозъкът още дълго време не може да обработи получената информация.
Снимка: Guliver / Getty
Последиците:
- чести истерии;
- проблеми със съня;
- постоянно хленчене;
- хиперактивност;
- невъзможност за самостоятелни игри;
- поведенчески проблеми в училище
- социални проблеми;
- намалено творческо мислене;
- липса на въображение.
Последни проучвания сочат, че забавянето на речта при децата е пряко свързано с екранната зависимост. Проследени са 894 деца на възраст от 6 месеца до 2 години. Те прекарвали средно по 28 минути на ден пред екрани (телефони, таблети и джаджи).
Така учените стигат до заключението, че децата под 18 месеца въобще не трябва да остават под екрана, нито той да е включен като „фон“ в къщата.
Всеки допълнителни 30 минути екранно време увеличават риска от забавяне на говора с 49%.
Най-ценното, което можем да дадем на децата, е времето, което прекарваме заедно. Съвместните игри, общуването, постоянното внимание, любов и грижа стимулират правилното развитие.
И никакви джаджи не могат да заменят това.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари