Десети скок в растежа и развитието (чaст 10)
Снимка: Guliver / Getty
Седмица след седмица бебето непрекъснато се променя. Добива нови умения. Повярвайте, не само на вас, но и на този мъник няма да е лесно – особено първата година и половина. Както Габриел Гарсия Маркес пише в романа си „Любов по време на чума“, „...човек не се ражда веднъж завинаги в деня, в който майка му го ражда, ... животът го принуждава да се прероди отново и отново – много пъти.”
Докато навърши година и половина бебето преминава така наречените „кризи“ на израстване, които са 10. Те започват на 5-ата, 8, 12, 15, 23, 34, 42, 51, 60 и 72 седмица. Продължителността им е от една до няколко седмици.
Разказваме за всяка една от тях.
В първата част разказахме за всичко ново, което се случва с бебето, говорихме за новите му усещания през 5-та седмица от идването му на бял свят. Във втората - през 8-9-а седмица, то опознава тялото си. Мъникът открива, че има ръце, крака и внимателно ги разглежда. Това е втората криза в растежа и развитието.
През третата – около 12-та седмица, то започва да се преобръща, първо несъзнателно, а после и целенасочено, движенията му стават по-уверени, но поведението му рязко се променя. Това е поредната криза в развитието. През 15-19-ата седмица бебето започва да изследва пространството. Това е четвъртият скок и криза в развитието и растежа. Мъникът вече може да пълзи и успява да вземе играчка в ръце, за да я разгледа от всички страни, може да чуете от уста му за първи път заветното „ма – ма“, „та -та“ . Светът за него вече става по-широк.
Следва пети качествен скок – така наречената 5-а криза в развитието, когато бебето координира по-добре движението на ръцете и краката и започва да се движи повече, осъзнавайки че между предметите има разстояние. Заедно с това поведението му се променя – става по-срамежливо, неохотно отива в ръцете на непознати. Шеста криза около 34-37- та седмица бележи нов развитие – то търси и намира приликите и разликите между нещата, разбира че те се различават по цвят и вкус. Поведението му става по-съзнателно.
Минало е през 7-та криза, когато хвърля и руши, но е готово на всичко, за да бъде с мама и татко. След скока през 8 -та криза бебето вече самостоятелно намира решения. 9-та криза също е приключила, когато то вече умее да имитира - пули се и прави гримаси. Дошло е времето за нови принципи.
Предстои 10- та, не и последна криза в развитието.
Тя отново бележи рязък преход към ново ниво, качествен скок в развитието.
В тези няколко седмици новите умения се появяват неочаквано и са придружени от ярки емоционални изблици.
Какво се случва и най-вече за какво да внимават родителите, разказва психоложката Екатерина Бурмистрова.
Снимка: Guliver / Getty
Какво може бебето на 72-75 седмици
Мото: "Аз, ти, ние, те"
Какво може да прави:
- започва да става гъвкаво и адаптивно при прилагане на принципите, които му налагат обстоятелствата.
- на тази възраст започва формирането на съвестта - разбира, че действията му водят до определени събития, че има власт над нещата, умее да взема решения;
- отбелязва, че другите хора имат различни предпочитания от него;
- забелязва разликите между приятели и врагове;
- рисува околните обекти, рисува себе си.
Особености на поведението
Като цяло в този етап детето е по-възбудено, иска да бъде с мама през целия ден. Понякога то може да ви изглежда просто непоносимо в своята упоритост и настойчивост.
Какво трябва да правят родителите?
Освободете енергията му. Веселете се заедно, организирайте шумни игри, правете и духайте мехурчета, бягайте.
Това е периодът, в който детето избира това, което му е интересно.
Бъдете внимателни, наблюдавайте, опитайте се да разберете какви способности и наклонности има.
Насърчавайте нови умения и интереси. Нека то се запознае с различни системи. Сега то се стреми към ред - дайте му възможност да му се наслади: купете пъзели, обяснете как да ги подрежда.
Съвети на психолога:
Когато едногодишно дете ходи, личи, че тича, на където го носят краката му - земята се върти под него.
На година и половина то целенасочено се движи от точка А до точка Б и има ясен маршрут. Може да се спъне по пътя, но разбира къде трябва да отиде.
Това е качествено различно и ново ниво.
Снимка: Guliver / Getty
Думата на специалиста: Екаотерина Бурмистрова, семеен психолог, майка на 11 деца
Развитието на детето не върви по прави линия – напред и нагоре.
Винаги е крива, в която има резки скокове нагоре и относителен застой и монотонно развитие.
Пиковете са кризи на развитието, те са знак за преход към качествено ново ниво. Това, което вчера е изглеждало невъзможно, днес детето прави без никакъв външен импулс, без да бъде учено, сякаш му идва отвътре.
Наричам това полет към развитието. Периодът до година и половина има микрокризи, те са много остри, бебето буквално за една нощ преминава на друго ниво. По-късно ще има плавни кризи от две години, три, юношество и т.н.
Важно е да не се обобщава. Разборът по седмици е условен – нормите са усреднени.
Аз работя с млади родители от 22 години и разбирам как едно подобно разделение по седмици може да окаже натиск върху тях. Да решат, че всичко описано е задължително да се случи. Точно в този момент. Това не е така.
Такъв календар, от една страна, дава последователност на това, което трябва да се очаква от бебето, но, от друга страна, може да включи алармата за майките и татковците: те могат да мислят, защо това не се е случило с моето дете.
Знайте: всяко дете има индивидуален темп на развитие. Освен това има варианти на нормата и то в широк диапазон. Например, то може да започне да произнася първите думи от 6 месеца до година и 10 месеца.
Скоростта на развитие, първо, зависи от наследствеността. Има семейства, в които децата се развиват интелектуално доста преждевременно. Други пък са много сръчни, но започват да говорят късно. И в двата случая не става въпрос за начин на хранене, програми за ранно развитие, стимули ...
Има индивидуални характеристики. При едно хлапе с холеричен темперамент всички етапи на развитие ще преминат по-бързо отколкото при уравновесеното.
Въпреки това е полезно етапите да се знаят и да се отчитат. Да се знае какво може и каква е следващата му стъпка.
В противен случай, да речем, бебето лежи на пода на манежа, върти се, но не стига до края но ограждението. Майка му излиза спокойна от стаята, а когато се върне го заварва да гризе зарядното за телефона или някой кабел. Просто защото то е успяла и вече може да пълзи. Ако тя знае, че предстои скок в растежа, ще бъде подготвена за това, което предстои.
Бъдете внимателни, ако детето пропусне някой етап. Например, ако то не реагира на звуци или не се усмихва, вече се върти и пълзи, тогава трябва да сте нащрек.
Защо усмивката е толкова важна? Тъй като липсата ѝ показва отклонения от аутистичния спектър.
Добре е, когато бебето се наблюдава от опитен лекар (в идеалния случай семеен лекар), който има опит с огромен брой деца. Той има преценка, интуиция, усет към нюансите.
Ако родителите имат съмнения, си струва да се консултират, за да не се тревожат излишно.
Мона Василева
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Когато двойките избират да се разделят по време на сън, събирането на следващата сутрин често води до подновяване на взаимната им привързаност.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари