Не е късно за промени в движение

Всичко зависи от това пред какъв събеседник сте изправени

18 август 2021 г.
Не е късно за промени в движение

Снимка: Shutterstock

Да предадете посланието си на някого невинаги е лесно, особено когато слушателят е разсеян от редица външни фактори. Освен това, всички имаме различни предпочитания за начина, по който възприемаме информация, така че е важно да познавате добре вашия събеседник и да адаптирате подхода си към специфичните му нужди. В противен случай може да се озовете в битка, която не можете да спечелите. Това казва Итън Ф. Бекер, съавтор на на бестселъра Mastering Communication at Work: How to Lead, Manage, and Influence.

„Хората мислят и обработват информация по един от два начина – индуктивно или дедуктивно. Тези с индуктивно мислене правят наблюдения и анализират различна информация, за да стигнат до заключение. При дедуктивния метод се започва с хипотеза, която се доказва чрез различни наблюдения и анализи на информация“, казва той.

Проблемът е, че много често всеки от двата похода води до негативна реакция, когато е използван при човек, предпочитащ другия.

„Няма обаче правилен или грешен, ефективен или неефективен поход. Всичко зависи от това кой е вашия събеседник“, казва Бекер.

Индуктивно срещу дедуктивно слушане

Може да разберете какъв е мисловният процес на вашия събеседник по начина, по който той представя информация. Директен ли е, или се изразява по заобиколен начин? Разказва ли историята стъпка по стъпка, или минава направо към най-важната ѝ част? След като разпознаете предпочитания начин на изразяване на човека, с който общувате, приспособете посланията и въпросите си на база тези тенденции.

„Хората често приемат, че мениджърите използват предимно дедуктивно мислене. Това невинаги е така. Истината е, че трябва да се вслушвате внимателно в думите на вашия събеседник и да сте готови да приспособявате подхода си към него. Това е ценно умение, подобно на способността на някои футболисти да ритат точно и с двата крака“, казва Бекер.

Например, главният изпълнителен директор на вашата компания може да разсъждава чрез индуктивния метод. Ако искате той да одобри скъпо пътуване и участие в конференция, може да кажете нещо от рода на: „Току що обядвах с нашия мениджър продажби и той ми разказа за търговска конфренция, която ще се проведе тази седмица в Лас Вегас. Нашите конкуренти ще присъстват, като смятам, че можем да привлечем много нови клиенти, ако вземем участие. Аз мога да пътувам, но участието ще струва  5 хил. долара. Мислите ли, че трябва да имаме присъствие?“

„Когато искате ви е значително, представянето на цялата информация помага на човека с индуктивния начин на мислене да се подготви за въпроса. Първо представете данните и след това питайте“, казва Бекер.

Ако директорът ви предпочита дедуктивния подход, обърнете конструкцията на вашето послание, започвайки първо с цената, последвана от причините това участие да си заслужава.

Слушането и имейлите

Правилата за индуктивно или дедуктивно мислене са полезни и при писмената комуникация. „При имейлите почти винаги трябва да се подхожда дедуктивно“, категоричен е Бекер. „Индуктивният имейл може да бъде разочароващ, като получателят или няма да го прочете до края или няма да го разбере. Обикновено може да вземете последния ред и да го поставите в самото начало, изтривайки останалия текст“, добавя той.

Според него индуктивните имейли имат логика само в един случай. „Такъв имейл може да изпратите на приятел, с когото не сте се срещали от години. В този случай може да излеете душата си“, казва той.

Продължението четете в Мениджър Нюз

Да поговорим

5 разговора на родителите, които не са за ушите на детето

Да поговорим

10-те важни разговора с тийнейджъра (част І)

Заедно

6 разговора, които задължително трябва да проведете със себе си

Още от

За малките деца е характерно да искат вода по няколко пъти преди лягане.

Снимка: Shutterstock

Защо малките деца искат вода, когато лягат да спят

Щастливо семейство па време на обяд. Снимка: Shutterstock

 

Happy day: 6 часа работа, 6 със семейството и 1 ч. за храна

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Кафе, разтворена книга и букет от люляк. Снимка: Shutterstock

 

За малките деца е характерно да искат вода по няколко пъти преди лягане.

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Кафе, разтворена книга и букет от люляк. Снимка: Shutterstock

 

За малките деца е характерно да искат вода по няколко пъти преди лягане.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо малките деца искат вода, когато лягат да спят

Има доста по-сериозна причина от жаждата да правят точно това. Вижте какво казват психолозите по този въпрос!

Щастливо семейство па време на обяд. Снимка: Shutterstock

 

Да поговорим

Happy day: 6 часа работа, 6 със семейството и 1 ч. за храна

Учени разкриха формулата за перфектния ден

Бременните са особено уязвими в жегите.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Какви са рисковете за новия живот в новата климатична реалност

Бременните жени са сред най-уязвимите групи към промените на времето - от екстремни горещини и природни бедствия до нови болести и репродуктивни проблеми

Забавно декорираният сандвич с авокадо ще се хареса на всяко дете.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Авокадо за деца? Ето защо е полезно

Полезни идеи, за да го направите по-примамливо за малчуганите