Най-честите грешки, които допускат, са свързани с авторитарния им подход (част 2)
Дете, което е ядосано. Снимка Getty
Детето е гневно. Майка му е бясна и гневните думи и обвинения сами летят от устата й. Крещи и го наказва. Полза от това обаче няма. То се свива и таи гнева в себе си.
В първата част на материала разказахме какви щети нанася това на ранимата му психика.
Ето какво се случва често. Познат сценарий. Таткото изключва телевизора или компютъра. Детето креши: "Ти си лош!" и също посяга и удря татко си по крака, например. Бащата реагира. Наказвва го и така показва, че подобно поведение е неприемливо. Когато обаче показваме какво поведение е грешно, ние понякога забравяме да покажем кое е правилно.
Детето интуитивно разбира какво е направило грешно, но не е научено как да го поправи. Таки ние не изпълняваме родителската си задача, обяснява психоожката Елена Буревая.
Баща се кара на сина си. Снимка Getty
За детето играта е език, а играчките са думи. Скритият смисъл на играта може да бъде дешифриран.
Родителите често не могат дададат обяснение какво точно тревожи и травмира децата.
Докато мислят и определят една ситуация като травматична, се оказва, че друго ги тревожи. Хлапето не може да го обясни с думи, но играта му издава проблема. То има единствената възможност да преживее ситуацията с помощта на играчките.
Ако детето иска да удари една играчка, това е нормално. Купете му такива, които могат да бъадат удряни, мачкани, тъпкани, за да му дедете възможност да изживее тази емоция.
В крайна сметка то ще се почувства доста комфортно и този израз на гняв няма да има никакви последствия.
Емоциите не са страшни, те са цветовете на живота ни. Не е нужно да са щастливи и готини през цялото време. Помислете си как след тъга, изпитваме силна радост.
Абсолютно нормално е както и ние, така и детето да има пъстра гама от различни емоции. Благодарение на това усещаме вкуса на живота.
Дете, което е ядосано и се тръшка на земята. Снимка Getty
За да оцените едно сигуация, се опитайте да я анализирате. Ето по този модел.
Напишете 4 букви вертикално
Г
О
Г
А
Първото Г е границата, след това O е гласът, Г е границите и правилата и A е алтернативата.
Когато имаме работа с някакво неправилно поведение и смятаме, че трябва да действаме и да го коригираме, използваме метода ГОГА.
Ако дете удари, счупи мебели, изцапа завеси, обижда , тоест прави нещо, което не ви харесва, тогава вие физически спирате това действие. С други думи не позволявате тази граница да бъде нарушена.
Ако това се случи устно, тогава зпочнете с буквата О. О - отразяване, глас.
Просто кажете „Ядосан си“ и в 99% от случаите ще получите реакция. Не е нужно да сте психолог, за да кажете на сина си: „Ядосан си“. „Гневен си, затова ме удари“, „Ядосан си, затова удари татко“, „Ядосан си, затова дърпаш пердетата“, „Ядосан си, затова късаш тапета” и т.н.
Тоест вие казвате на детето, че всичко е наред, че разбирате какво му се случва.
След това изва ред на Г - граници, правила, социални норми: "Не съм тук, за да ме бият", "С мен не се говори така", "Пердетата не трябва да се късат."
Тоест вие просто давате тези правила, по които детето трябва да живее в това общество.
Ако вие, родителите, не давате тези правила, рано или късно обществото ще му ги наложи, и то не така човешки и нежно, както могат да направят родителите.
След като вече сме казали какво е забранено, можем да дадем алтернатива. Ако синът ви е посегнал и е искал да ви удари, му казвате, че не може да ви ударя, но може например да стисне силно юмруци и да ги размаха като каже: „Ядосах се, наистина, наистина, наистина“.
Така то ще е разпознало вече емоцията и ще я преживее здравосовно. Или можете да кажете:“ Може да удряш тази възглавница. Аз ще я държа, а ти ще ударяш!“
Нашата задача е просто да помогнем на детето да преживее тези силни емоции. И, разбира се, да ги насочим в правилната посока. Трябва да помним, че една емоция не може да бъде потисната, нейната интензивност ще расте и все някак ще намери изход.
Друг е въпросът, че можем да дадем решение тук и сега или можем, за съжаление, да имаме неправилна реакция и това да бъде разрушително за самото дете - ще ходи свито, ще го сърби, ще се хапе, ще си гризе ноктите...
По-добре е да дадете възможност на детето да счупи нещо, което вие ще определите. Тогава гневът му ще се отлее и всички ще бъдат щастливи.
Мона Василева
Медената къщичка е красива и ефектна украса за празника, която може и да се яде.
Снимка: Shutterstock
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари