Свобода на избор, независимост и уважение към детето са само някои от тях
Методът Монтесори не поставя граници на въображението на детето.
Снимка: Shutterstock
„Децата учат най-естествено чрез действия. Техните характери се развиват най-добре чрез свобода“.
Доктор Мария Монтесори
В продължение на години, прекарани в експерименти и наблюдения, доктор Мария Монтесори разработва свои принципи за развитие на децата, които се различават от традиционно наложените разбирания за възпитание и образование. Нейните методи се основават на индивидуалния подход, свободата на избор, самообучението и уважението към детето.
Ето кои са десетте основни принципа на метода Монтесори.
Методът Монтесори насърчава детето само да избира с какво да играе.
Снимка: Shutterstock
Един от принципите, който отличава метода Монтесори от традиционните начини за възпитание на децата, е свободата на избор. Той им позволява сами да избират къде да учат, с кои играчки да играят, с какво да помогнат в домакинската работа, кои дрехи да облекат и др.
Методът вярва, че няма две еднакви деца. Всяко дете е личност, която напредва със свое собствено темпо и по свой собствен начин. Давайки на детето право на избор, вие показвате своето уважение към него. Така то осъзнава, че мнението му е важно и се цени.
Изследвания на доктор Мария Монтесори установяват, че първите шест години от живота на детето са най-решаващи за неговото развитие. Тя нарича този етап „попиващ ум“, за да опише способността на малките като гъба да попиват всякаква нова информация. В този период те създават своя представа за света около тях, за хората, за предметите и поставят основите на своята личност и интелигентност.
Методът Монтесори развива целия потенциал на детето, като подпомага неговото физическо, интелектуално, емоционално и социално развитие. Освен, че държи на езиците и математиката, учебната програма на Монтесори акцентира върху практическите умения, като не пропуска важността на чувствата и емоциите на детето. Всички аспекти от неговото развитие са преплетени и се разглеждат като еднакво важни.
Друг основен принцип на метода Монтесори е стремежът към независимост. На децата се предоставят различни материали и насоки. След това те се оставят да се учат да действат и мислят сами. На тях се гледа като на личности, готови да се обучават сами, стига да им бъдат дадени правилните стимули.
Голяма част от философията на метода Монтесори произтича от дълбокото уважение към детето. То включва зачитане на неговата уникалност, даването му на свобода да избира и коригира собствените си грешки, както и съзнаването, че всяко дете расте и се развива със свое собствено темпо.
Ученето е награда към теб самия.
Снимка: Shutterstock
Методът Монтесори разглежда ученето като награда към теб самия. Затова той не насърчава даването на материални награди при различни постижения на децата. Вместо това те се учат да извличат усещане за успех от завършването на дадената задача, както и от факта, че са се справили с нея сами.
Доктор Мария Монтесори отбелязва, че в развитието на децата съществуват специфични етапи, в които те са най-способни да учат и усвояват нови знания. Тя нарича тези прозорци от време - „чувствителни периоди“. Те се характеризират с интензивен фокус и ангажираност на детето, както и с по-добра концентрация. Методът Монтесори е „нащрек“ за тези периоди и е винаги готов да ги използва максимално.
Обучението Монтесори е гъвкаво и може да бъде персонализирано към развитието на всяко дете. Съществуват множество материали и техники, от които могат да бъдат избрани тези, отговарящи на неговите нужди и интереси.
Един от основните принципи на метода Монтесори е концепцията за самообучение. Тя се основава на убеждението, че децата са способни да учат сами, ако им бъде представен интересен стимул. Затова Монтесори материалите и игрите са специално разработени, за да провокират въображението и логиката на малките. Друг важен аспект за успех на самообучението е неговото насърчаване както от родителите вкъщи, така и от учителите на детето.
Друг аспект от метода Монтесори е осигуряването на подготвена среда за обучението на децата. Неговата основна идея е: „ред в пространството, ред в ума“. Затова е важно учебната стая да бъде подредена. Така тя помага на децата да развиват своите логически умения. Не на последно място учебната стая е пространство, в което малките са свободни да следват своите интереси и да изучават света.
Милена Средкова по материали от Montessori Academy
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари