Проф. Черниговская: Само изкуството може да спаси човечеството от новите технологии

Защо в ерата на суперкомпютрите е важно да обръщаме внимание на музиката и литературата

30 август 2019 г.
Проф. Черниговская: Само изкуството може да спаси човечеството от новите технологии

Снимка: Guliver / iStock

Необходимостта от изкуството е очевидна. То дава възможност на човек да  премине през неизвървян път, да преживее онова, което не е преживявано в реалния свят досега, да добие опит за онова, което не се е случвало. Изкуството е втори живот.“ Това са думи на Юрий Лотман (езиковед, семиотик, културолог и литератор от руско-еврейски произход – бел. ред). Свикнали сме да мислим, че хората на науката са едно, а изкуството е друго, че това са различни светове. Преди твърдяха, че талантът за различните изкуства се дължи на дясното полукълбо на мозъка, а при хората на науката е по-силно развито лявото полукълбо. Това не е така. Има учени и с дясното полукълбо, има и творци с лявото полукълбо.

Възпроизвеждането на дигиталния свят, в който живеем сега, е невъзможно. Никой не може да бъде по-добър от суперкомпютрите, защото те не се уморяват, нямат главоболие, не се влюбват, не се напиват, не се изнервят. Ако решим да се състезаваме в една писта със супертехнологиите, ще загубим, но има и друг начин - изкуството.

Откритията в науката се случват така, както и в художественото творчество - непредвидено. 

Не стават с линийка в ръка. Пробивите стават ненадейно, докато човек прави нещо съвсем друго. Откритие в областта на квантовата механика идва наум на неговия автор, докато той се разхожда из полето и гледа пеперуди и незабравки. То му хрумва, защото е толкова увлечен, че въображението му работи така, че осмисля всичко - не за пеперудите, а за науката. Гениалните изобретения стават на досимволно ниво, в дясното полукълбо на мозъка.

Например Айнщайн е свирел маниакално на цигулка – многократно е писано, че той е правел това чудовищно, но просто не е можел да не свири. Вярвам, че преходът към музициране е, за да превключи мозъкът към различен режим на работа.

Известна една „детективска“ история - че патологът, извършил аутопсията на Айнщайн, откраднал мозъка му. Това не е шега. За щастие той го е съхранявал правилно и наскоро томографи успяват да го изследват сериозно. И стигат до извода: „С такъв мозък той не би могъл да бъде гений“.

Съществува структура, която свързва дясното и лявото полукълбо – мазолестото тяло (corpus callosum). Ролята на този сплит от нервни влакна е много важна, тъй като това вещество осигурява комуникация между двете части на мозъка. Айнщайн го е имал много повече, отколкото обикновените хора, тоест той е имал широко асоциативно поле и способност да надниква в други пространства.

Има ли музика без човека

Веднъж попитах математика и пианист Лудвиг Фадеев: „Ако хората не съществуват, ще съществува ли музиката? Тя не е в ушите, а в главата – ако изсвирим на един кома симфония на Моцарт, на него от това няма да му стане нито топло, нито студено, той не я чува физически. За слушането на музика е нужен трениран мозък, който е способен да разбере какво означава това. Фадеев тогава ми каза, че не, няма да има музика.

А ще има ли математика, когато хората изчезнат? Не, и нея няма да я има, отвърна той. Но това противоречи на Галилей! „Създателят е написал книгата за природата на езика на математиката“, каза Фадеев. От това следва, че математиката е свойство на вселената, а не на човека. И всичко това е човешко – има такава математика, именно защото ние имаме такъв мозък.

Ако пред нас лежи египетски папирус, а ние не владеем тази писменост, папирусът няма да бъде свръхценен документ, а физически обект. Ако пред нас стои том на Шекспир, а ние нямаме достатъчно знания да прочетем неговите текстове, книгата също ще бъде просто предмет с определен размер и тегло.

Защо логиката е вредна

Логическото описание на света, на което стъпва всяка наука, може да бъде препятствие за получаването на нови знания. Има видове информация и типове знания, които никога не се вписват в компютърен модел, безполезно е да се опитвате.

Не можем да си представим нещо по-сложно от мозъка: около сто милиарда неврони, всеки от които може да има повече от 50 хиляди връзки с други части на мозъка – тази невероятна невронна мрежа се променя непрекъснато и образува нови връзки. Възприемането е активно извличане на знания от външния свят. Гледаме с очите си, но виждаме с мозъка, пипаме с пръсти, но усещаме с мозъка, абсолютно всичко се случва в мозъка.

Филмите, над които плачем, са просто пиксели. Защо страдаме? На нас ни влияят неща, които не е задължително да са се случили реално, и не е ясно кое е по-важно.

Защо няма разлика между наука и изкуство

Не виждам разлика между наука и изкуство, защото всичко се извършва от човешкия мозък – той просто превключва от едно състояние в друго. Изкуственият интелект не може да прави това.

Само властите могат да кажат: „Планирайте открития в близките пет години“ – е, това е шега. Когато работех в руската академия на науките в края на 1970 г. обаче казаха: „Напишете план на научната работа до 2000 година“. Ние тогава мислехме, че такава година въобще няма да настъпи, че ще ни няма. И е сигурно, че откритията не валят върху главите на хората.

Източник, превод Марина Атанасова

Спорт

Виртуална реалност - една от иновационните технологии в спорта

Образование

Проф. Черниговская: Правете почивки, докато учите и не се страхувайте да грешите

Образование

Ето защо шахът е полезен за мозъка на малките деца

Да поговорим

Няма разлика между „мъжки“ и „женски“ мозък

Още от

Дете изучава робот. Снимка: Shutterstock

 

Как да запалите интереса на детето към науката

Стабилната финансова среда помага на децата да развият своя научен потенциал.
Снимка: Shutterstock

 

Бъдещите изобретатели се раждат в обезпечени семейства

Млада жена се сърди на съпруга си. Снимка: Shutterstock

10 типични грешки на семейния спор

Дете, което рисува. Снимка: Shutterstock

 

Ако детето е сръчно и с двете ръце

Ученето на чужд език може да е и много лесно.
Снимка: Shutterstock

 

6 съвета за лесно учене на чужди езици

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Детето на 5 години става все по-осъзнато.
Снимка: Shutterstock

 

Дете изучава робот. Снимка: Shutterstock

 

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Детето на 5 години става все по-осъзнато.
Снимка: Shutterstock

 

Да поговорим

Най-важното за вашето петгодишно дете

Ето кои са промените, свързани с неговия растеж и развитие

Дете изучава робот. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Как да запалите интереса на детето към науката

Научни експерименти за дома и подходящи музеи за уикендите

Илюстрация: Guliver / iStock

Да поговорим

Животът преди да се родя, белязан със страховете на мама

Или ретроградно за бременността с д-р Дора Пачова

Криси Тейгън гушка Рен. Снимка: Instagram

Заедно

Криси Тейгън разказа в снимки за голямото си семейство

Тя показа как с Джон Леджънд и с четирите деца прекарават уикендите

Майка говори на детето си. Снимка: Shutterstock

 

Здраве на семейството

Защо детето още не говори

Кои фактори бавят развитието на речта (част 2)

Хейли Джейд и Евън Макклинток. Снимка: Instagram

 

Заедно

Хейли Джейд обяви, че чака син

Бременната дъщеря на Еминем публикува първа снимка със закръглено коремче

Разтворена книга, букет и чаша кафе. Снимка: Shutterstock

 

Дете, което си играе. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Първите 3 години: как се развива интелектът

Етапи и проверка на готовността

Илюстрация: Shutterstock

Да поговорим

Кога лошото поведение на детето е оправдано: 10 примера

Ситуации, в които малките са непослушни, но това всъщност не е така