За какво трябва да се подготвят родителите, обяснява психолог
Момиченце пише букви. Снимка: Getty
Докато детето расте и нервната му система укрепва и се формира, то преживява няколко кризи. Поредната идва към 7-ата година.
За какво трябва да се подготвят родителите и как да се справят, обяснява психоложката Лариса Овчаренко.
Основният сюжет на тази криза е промяната в социалния статус на детето. Мъникът, който доскоро си е играл с коли и камиончета, изведнъж става възрастен, превръща се в ученик с много изисквания, очаквания, с огромен поток от информация, която трябва да погълне.
Хлапето вече трябва да следва инструкции, да спазва изисквания, да издържи 40-45 минути седнало на чина, да прави домашни...
То трябва да издържи тази система на обучение, без значение дали учи в училище или вкъщи и да следва система от нови правила и да се справя с нови взаимоотношения.
С това са свързани всички кризисни моменти.
Психолозите много говорят за така наречената училищна готовност. Тя включва много параметри: емоционални, личностни и предметни.
На първо място, разбира се е доколко психиката на детето е готова да се справи с режима на учене, потока от информация и тяхната обработка.
Важно е да се отчете доколко е развит самоконтролът, доколко то може да действа по инструкции, паметта му справя ли се със задачите ... Доколко е развито нагледно-образното мислене, за да може плавно да премине към абстрактно словесно-логическо мислене.
Няма значение, че то е научило буквите и числата. Друго определя готовността му за училище.
Затова психолозите съветват да изхождаме от потребностите и моделите на възрастта, да се ръководим от това дали психиката на детето е готова да издържи на това знание и най-важното - да „работи“ с него.
Момче учи да чете. Снимка: Getty
Как родителите да разберат, че нещо не е наред с детето им?
Когато детето започне да казва: „Мамо, не искам да ходя на училище, боли ме главата, боли ме стомахът ....“ , обърнете внимание.
Тези соматични оплаквания са сигнал за аларма.
Когато едно дете започне да се уморява, например идва от училище и си ляга, това значи, че то няма достатъчно физически и психо-емоционални ресурси.
Когато се оплаква, че не му е интересно в училище или че е обидено, това означава, че има някакви трудности в общуването и не може да се справи само.
Ако то се промени – стане по- тревожно или прекалено агресивно, също е необходимо да обърнем внимание.
Има и други, не така явни сигнали, че не що не е е наред. Това е общата и физическа умора и апатия. Ако преди детето се е интересувало от много неща, радвало се е на зимата, ските, кънките, а след това изведнъж престава да се интересува, бъдете нащрек.
Ако то е станало летаргично или, обратно, прекалено възбудимо, плаче повече, яде вяло или пък се тъпче, ако сънят му се наруши ( заспива трудно, събужда се или казва, че сънува страшни сънища), обърнете внимание.
Всичко това издава, че има проблем и то може да отключи училищна невроза. При това състояние психиката на детето не може да се справи с огромния поток от информация.
Дори то да е общо взето успешно, резултатите които постига обикновено няма да го радват и то е убедено, че нещо не се получава.
Тези сигнали подсказват, че детето трудно се адаптира към училището.
Много родители могат да решат, че то просто е преуморено, че е подложено на по-голямо натоварване. Това всъщност е криза. Тя предполага, че то не може да се справи с това натоварване само и има нужда от помощ.
Първо, трябва да разберете каква е тази реакция. Може да разпределите натоварването, може да го намалите, може да потърсите щадящ режим. Можете да се обърнете към педиатър, невролог или, ако натоварването е наистина прекомерно за вашето дете, да смените училището.
Можете да промените програмата. Това не значи, че с детето нещо не е наред. Ние обаче трябва да му дадем възможност да учи и да придобива знания с темпове, с които да може да обработва тези знания. И те да са съобразени с неговата индивидуалност.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари