Неизвестно за известните: Как беше създаден един легендарен музикален бранд

Андрю Луг Олдъм – мениджър и продуцент на „Роулинг Стоунс“ от 1963 до 1967 г., има какво да разкаже за брандинга

01 Май 2023 г.
Неизвестно за известните: Как беше създаден един легендарен музикален бранд

Снимка: Getty images

И до днес той се смята за създател на марката на една от най-великите рок банди на всички времена - „Ролинг Стоунс“.

Преди да се ангажира с „Роулинг Стоунс“, Олдъм е работил като пиар през 60-те години на 20 век и за Боб Дилън и „Бийтълс“. Разликата при „Стоунс“ била, че ги поел „като бяло платно“. От самото начало на бранда. След това ги превърнал в легенди.

Започнал да се занимава с имидж в модната индустрия на Америка. След това използвал опита си, за да създаде уникалния рок бранд, като първоначално заложил на промяна в облеклото на музикантите. Постарал се те вече да не се обличат като „Бийтълс“, а по-скоро различно от тях. „Бийтълс“ изглеждаха навремето все едно са в шоу бизнеса и това беше важно“, разказва той. „А водещото нещо за „Роулинг Стоунс“ пък според мен беше да изглеждат, все едно не са в него“, допълва той.

Влиянието на Олдъм върху „Роулинг Стоунс“ е повсеместно. Той задълбочено и ефективно е менажирал почти всеки аспект от бранд имиджа на групата, който бил преднамерено изработен така, че тя да изглежда просто като петима младежи, които не са си дали много труд за нищо. Сякаш просто са си такива, а всъщност съвсем не били. Всеки детайл от тази привидна небрежност и естественост бил премислен. Типично в духа на модната индустрия с умишленото й неглижиране на дрехите й изкуствено придаване на материите на износен вид.

„Казах им кои са и те станаха такива“, разказва Олдъм за „Стоунс“. Той казва дори, че първоначално били шестима, но му се сторили твърде много, за да ги научи публиката и да бъде завладяна от тях. Затова понижил кийбордиста Иън Стюарт до студиен работник. Избрал него, защото не бил толкова слаб, колкото останалите музиканти и не се вписвал в картинката, която Олдъм рисувал. По същество, той „дирижирал“ бенда художествено.

Измислил имиджа на лоши момчета. Когато британски журналист го попитал „Бихте ли разрешили на дъщеря си да се омъжи за някой от „Роулинг Стоунс“?“, Олдъм, напълно професионално, решил да раздуха въпроса надлъж и нашир. „След седмица се превърна слоган“, разказва.

Той бил човекът, който добавил в скоби „(I Can't Get No)“ към заглавието на песента „Satisfaction“. Целта била експлицитно да изрази мрачна тема, каквато отивала на представата за музикантите.

Сетил се да добави произволно запетаята в заглавието на вечния хит „Paint It, Black“. И това бил акт на привличане на публичност. „Мисля, че това бе проява на адмирации към Сол Бас. Сложих там запетая, защото знаех, че ще получа обаждания от звукозаписната компания с въпроса „Сигурни ли сте за това? Тук има запетая“. Знаех, че това ще ги накара да ни забележат. Ако пускаха на музикалния пазар 10 или 12 или 20 парчета седмично, щеше да ги накара да ни забележат“, разказва още Олдъм.

Той е помагал и в художественото оформление на кориците на албумите на групата, започвайки със съвсем първия запис с името на бенда. Нарочно името на групата не било изписано – пореден трик на Олдъм, с който планирал да изгради мистика около нея. „Минах без да им изписвам името върху обложката. И това си беше наистина доста голямо постижение. Казах на звукозаписната компания, че ако не издадат записа така няма да го получат“, казва още той.

Сред водещите му съвети по отношение на брандинга се отличава един: рискувайте и правете нещо различно. „Трябва да скочите в басейна преди да знаете дали в него има вода“, посочва маркетинг ветеранът. И добавя, че потребителските марки са като тези на рок бандите – страхотните артистите те представят, също както страхотните продукти.

Мениджър Нюз

Още от

Снимка: издателство „Хермес“​

„Дневникът на един коледен елф“ ще стопли сърцата ви

Снимка: Kaufland​

Kaufland изпълнява всички детски желания от списъка към Дядо Коледа

Ева Лонгория

Снимка: Getty

Ева Лонгория разкри защо е чакала до 43-годишна възраст, за да стане майка

Снимка: Сердика Център 

България се включи в Международната седмица на супата Фо

Джъстин Теру и Никол Блум. Снимка: Getty

 

Джъстин Теру ще става татко за първи път

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Във форма за Коледа

Снимка: Shutterstock

Дете, което има талант. Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дете, което има талант. Снимка: Shutterstock

Образование

7 знака, че отглеждате надарено дете

Някои хлапета имат качества, които трудно се измерват с IQ тестове

Момче, което е доволно от себе си. Снимка: Shutterstock 

Мнение на специалиста

Как да научим детето да цени своите качества

Ниското самочувствие на родителите е заразно, предава се

Джъстин Теру и Никол Блум. Снимка: Getty

 

Заедно

Джъстин Теру ще става татко за първи път

Съпругата му Никол Блум е бременна

Щанд № 417 от Панаир на книгата в НДК. 

Образование

Заешкото царство се разраства

Излезе втори том на историите на Биатрикс Потър за Зайчето Питър и неговите приятели

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

Бебе плува в басейн

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Бебешко плуване - полезно е!

Новороденото се чувства много добре във водата, но е важно да подберете правилно басейна и да спазвате всички инструкции

Дете пише писмо на Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock

 

Мнение на специалиста

Да разкриваме ли истината за Дядо Коледа

Историята помага на децата да се справят с болката, родителското отсъствие. Развива въображението и творческото им мислене