Психотерапевт за лабиринта на порастването

Лиса Дамур разкрива 7-те прехода към зрелостта на момичетата

22 Април 2019 г.
Психотерапевт за лабиринта на порастването

Снимка: Издателство "Изток-Запад"

"Малко ситуации в живота са по-трудни за справяне от подрастващ  син или дъщеря по време на опитите им да се освободят."

Ана Фройд

"Нуждаем се от нов начин да говорим за тийнейджърките, защото този, по който говорят хората в момента, не е справедлив към момичетата и не помага на родителите им." - Това пък са думи на д-р Лиса Дамур, която е наясно със съвременните проблеми на родителите на подрастващи заради дългогодишния си опит на психотерапевт. В своя пътеводител за майки и бащи на дъщери "Лабиринтът на порастването" тя повдига завесата над тийнейджърския период, наричан от мнозина родители "влакче на ужасите".

Като че някой внезапно е подменил детето им с някакво абсолютно непознато, непредсказуемо и често неприятно същество, с което не могат да намерят общ език. Често отношенията ескалират до такава степен, че в отчаяние се питаме: Къде сбъркахме?

Оказва се, че просто не сме наясно какво точно се случва през този бурен период на съзряването на децата ни. Не знаем кое е нормално и кое е повод за тревога. Нуждаем се от ново разбиране и нов начин за общуване с нашите тийнейджърки, ако не искаме да загубим връзката помежду си.

Д-р Дамур разкрие седемте прехода на развитието на момичетата към зрелостта. Това включва раздялата с детството, бунта срещу родителския авторитет, обуздаването на емоциите, навлизането в света на романтиката, грижите за себе си... Като описва реалистични сценарии и предоставя съвети за конструктивно общуване, книгата дава отговори на множество родителски въпроси. Когато родителите познават мотивацията на дъщеря си, те могат да израстват заедно с нея и да се наслаждават на предизвикателството да отгледат здрава и щастлива млада жена.

Откъс

Ако четете тази книга, вероятно вече някой е казал за дъщеря ви: „О, почакай само да стане тийнейджърка!“ (А родителите, които казват това, никога нямат предвид нещо хубаво.) Ако сте чели други книги за тийнейджърки, може би сте забелязали, че клонят към тъмната страна на подрастването – как момичетата страдат или причиняват страдание на родителите и връстниците си. Определено е истина, че момичетата могат да са лоши за себе си и останалите, и дори в най-добрите случаи са непредсказуеми и напрегнати.

Но твърде често говорим за подрастването, сякаш е задължително то да бъде мъчителен, бурен период за тийнейджърките и родителите им. Правим отглеждането на тийнейджърка да звучи като влакче на ужасите: цялото семейство скача на него, през цялото време се държи здраво с побелели пръсти и родителите се надяват, че след всички възходи и падения дъщеря им най-накрая ще слезе като здрава, щастлива жена.

Тук съм, за да ви кажа, че не е нужно да чувствате, че животът с вашата тийнейджърка е лабиринт без изход. Има предвидим модел на тийнейджърско развитие, по който момичетата израстват. Когато разберете какво се крие в ума на дъщеря ви, изведнъж ще започнете да я разбирате по-добре. Когато имате карта на развитието на подрастващите, е много по-лесно да насочвате дъщеря си, за да се превърне в стабилната млада жена, която искате да стане.

За да предоставя нов и полезен начин да говорим за тийнейджърките, организирах пътешествието през подрастването в седем отличителни линии на развитието, с които ще ви запознавам във всяка глава на тази книга. Тези линии на развитие изясняват специфичните постижения, които превръщат момичетата в успешни възрастни, и помагат на родителите да оценят, че голяма част от поведението на дъщеря им – колкото и странно или предизвикателно да им изглежда – е не само нормално, но и е доказателство за чудесен напредък.

Първите глави на книгата описват линиите на развитие, които като цяло са по-характерни за прогимназията (от 11 до 13 години при повечето момичета), а по-нататъшните глави описват линиите, които обикновено стават актуални, докато момичетата преминават към гимназиалния етап.

Нормално развиващите се тийнейджърки се придвижват по тези линии с различно темпо, а момичетата винаги растат на няколко фронта едновременно – факт, който ни помага да оценим защо тийнейджърските години може да са толкова стресиращи за момичетата и за възрастните, които ги обичат.

Аз съм една от тези възрастни, които дълбоко ги е грижа за тийнейджърките и съм посветила професионалния си живот на тях. Всяка седмица се срещам с момичета и родителите им в частната си психотерапевтична практика, обучавам завършващи студенти във Факултета по психология в университета „Кейс Уестърн Ризърв“, докато се учат да работят с тийнейджъри, и съветвам ученици в кабинета си в училище „Лоръл“ – независимо учебно заведение само за момичета, което започва с програма за прохождащи деца и стига до 12. клас, където работя като психолог консултант и ръководя училищния Център за изследване на момичетата. И като горда майка на две дъщери, имам щастието момичетата да са също и в сърцето на личния ми живот.

Това, че виждам момичетата от толкова много различни гледни точки, ме вдъхнови да оценя факта, че работата, която вършат, за да се превърнат във възрастни, се разпределя в логични категории, и осъзнах, че можем да използваме тези категории – тези линии, – за да измерваме как се справят момичетата с порастването. Концепцията за линиите на развитие не е нова – предложена е за пръв път през 1965 г. от Ана Фройд, дъщеря на Зигмунд и самата тя уважаван психолог, като начин да организира нормалната бъркотия на детското развитие. Тя изтъква, че децата се развиват в множество насоки – от зависимост към разчитане на себе си, от игра към работа, от егоцентричност към другарство – и отбелязва, че можем точно да оценим развитието на едно дете по отношение на съзряването с помощта на тези и други линии.

Ана Фройд е една от многото мислители, които са предложили рамки за оценка на здравословното психично развитие. През 1950 г. Ерик Ериксон очертава модел на развитие от ранното детство до старостта, с екзистенциални предизвикателства, които трябва да бъдат усвоени с всяка стъпка по пътя. Съвременните психолози поддържат традицията да изучават развитието във връзка със съставните му части.

Днес ние обикновено разглеждаме порастването във връзка с неговите физически, емоционални, когнитивни и социални аспекти. С други думи, научните подходи към човешкото развитие, разделени на различими фази, сега представляват богата теоретична традиция и солидна база от изследвания; аз стоя върху раменете на интелектуални гиганти, когато предлагам конкретен и разбираем модел на това какво точно трябва да усвоят момичетата, за да преминат успешно през тийнейджърските си години.

Веднъж щом оформих този модел в ума си и открих, че осветява толкова много от нещата, които наблюдавах, запознах с него абсолвентите си, за да им помогна да хвърлят светлина върху сложните случаи на подрастващи, с които се занимават. Обикновено развиващите се тийнейджъри могат да бъдат импулсивни и бунтовни, че дори да изглеждат направо странни по стандартите на възрастните, така че тези млади психолози се нуждаят от система за оценка на психичното здраве на тийнейджърите, търсещи психотерапевтична помощ. Когато попитаме: „По кои линии тийнейджърът бележи прогрес, с кои се затруднява и по кои не се развива?“, можем да въведем ред в привидния хаос и да ориентираме младите лекари в работата, която се учат да вършат.

Да мислят за момичетата в рамките на линиите на тийнейджърското развитие е практично за професионалистите, но много по-важно е, че те позволяват на родителите да отбележат специфичните постижения, които превръщат момичетата във възрастни, и да намерят смисъл в познатото, но объркващо тийнейджърско поведение. Миналата година дъщеря ви може с радост да е участвала в детските игри на празника на квартала, но тази година настоява да стои с възрастните, докато се оплаква, че ѝ е скучно.

На какво се дължи тази промяна? Може би е започнала да върши работата по раздялата с детството (Глава 1). И как да разберете момичето, което е еднакво ентусиазирано да купи както брой на „Икòномист“ за научния си проект за „Модел ООН“, така и три броя на списанието „Ю Ес Уикли“ с любимата ѝ момчешка група? Е, вероятно наблюдавате навлизането ѝ в света на романтиката (Глава 6). Когато разбирате важната работа по съзряването, която дъщеря ви извършва, няма да се суетите толкова заради озадачаващото ѝ поведение.

Когато мислим с помощта на линиите на развитие, това ни помага да фокусираме енергията си там, където е най-нужна. Например дъщеря ви може да се радва на група от верни приятели и да е успяла благополучно да се присъедини към ново племе, но може да пренебрегва училищните дейности и да се нуждае от помощ, за да планира бъдещето си. Може би целта ѝ е да играе софтбол в колежа, но игнорира съветите на треньорите си. Може да е посветена на целта си, но това да не отменя проблемите ѝ с противопоставянето на авторитета на възрастните. Обръщайки внимание на множеството области на развитие на дъщеря си, ще се предпазите от това да оставите успеха ѝ в някои области да отвлече вниманието ви от затрудненията ѝ в други.

Мисленето с помощта на линиите ни помага да съизмерим всеки един момент от живота на едно момиче във връзка с цялостния ѝ прогрес по съответната линия на развитие. Трябва ли да се тревожите за срива на дъщеря си, когато загуби в изборите за ученически съвет? Зависи от това дали тя обикновено е устойчива, или пък има големи проблеми с овладяването на емоциите си. Трябва ли да игнорирате решението ѝ да излезе без палто в студен ден, или пък това пренебрежение към собственото ѝ здраве е част от тревожния модел на трудностите ѝ да се грижи за себе си? Като се има предвид, че тийнейджърките рутинно вършат неща, които родителите им не разбират, е от помощ да имате начин да разберете кога да останете настрана и кога е добре да се намесите.

Но ако за тийнейджърите е типично да вършат неща, които биха се сметнали за ненормални през всеки друг житейски период, как да разберете дали нещо наистина е проблем? За да изясни разликата между нормалното тийнейджърско поведение и това, за което наистина трябва да се тревожите, всяка глава завършва с раздел, наречен „Кога да се тревожите“, който ще ви помогне да разберете дали дъщеря ви е достигнала до етап, в който е необходимо да се предприеме драматична промяна в подхода или професионална консултация.

Да поговорим

Прочут психолог: Не ви съветвам да пускате вечер децата сами

Образование

В час ли са учителите с вниманието на разсеяното поколение?

Да поговорим

Научете тийнейджърката да обича себе си

Да поговорим

Когато си говорите с тийнейджърка, а усещането е като че ви вадят зъб

Още от

Баща се кара на детето. Снимка: Shutterstock

 

Нарушава обещания, търси виновни - 7 признака, че той не е добър баща

Всяка връзка изисква усилия и от двете страни.
Снимка: Shutterstock

 

Най-лошото, което любимият човек може да ви предложи в една връзка, е несигурността

Студените ръце на новороденото могат да притеснят някои родители, но е нормално състояние.
Снимка: Shutterstock

 

Защо бебето има студени ръце

Приказна къщичка, построена с подръчни материали. Снимка: Shutterstock

Да построим къщичка у дома

Майка буди дъщеря си за училище. Снимка: Shutterstock

 

Как да превключим на работен режим след празниците

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дете по време на офталмологичен преглед. Снимка: Shutterstock

Здраве

Кога хлапето трябва да сложи очила

Дали лошото зрение се наследява от родителите, обяснява офталмолог (част 2)

Хелън Мирън. Снимка: Getty

Баща се кара на детето. Снимка: Shutterstock

 

Джесика Симпсън и Ерик Джонсън. Снимка: Getty

Заедно

Джесика Симпсън се развежда със съпруга си

След 10 години брак и три деца

Разтворена книга, ароматни свещи и цвете. Снимка: Shutterstock

Жена с купа боровинки. Снимка: Shuttwerstock

Здраве

Учените посочиха 7 храни, които подобряват съня

Всички те съдържат триптофан, магнезий и витамин В6

Студените ръце на новороденото могат да притеснят някои родители, но е нормално състояние.
Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Защо бебето има студени ръце

Полезни съвети как да се ориентирате кога то изпитва дискомфорт

Момиченце яде моркови. Снимка: Shutterstock

Здраве

Морковите няма да помогнат: 3 популярни мита за детското зрение

Време е да ги развенчаем и да чуем лекарите (част 1)

Приказна къщичка, построена с подръчни материали. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Да построим къщичка у дома

Какво може да научите за/от детето, което си „строи“ дом