5 техники за тайм-мениджмънт за различните възрасти
Дете на фона на часовник. Снимка: Shutterstock
Времето е един от най-ценните ресурси, но детето трудно се справя с „управлението“ му. Неговият свят са игрите, фантазиите и спонтанните решения. И обикновено то няма чувство за „краен срок“. Защото мозъкът му не е напълно готов и не е „узрял“ за това понятие.
Да научите детето да управлява времето означава да му дадете полезен инструмент за цял живот.
Ето как да го направите: с креативни техники и съвети, които работят, подходящи както за малки деца, така и за тийнейджъри.
Защо е важно децата да се научат как да управляват времето, разказва невропсихоложката Алена Гецко.
Разпределението на времето не е просто изпълнение на задачи. Става дума за самочувствие, способност да спазваш обещания и да чувстваш контрол над случващото се. Както и да правиете важните неща, да бъдете успешни и да планирате време за любимата си игра. А също и за по-малко стрес в бъдеще. Управлението на времето започва с малки стъпки, които дори тригодишно дете може да направи.
Стрелки на часовник. Снимка: Shutterstock
За децата времето не е число, а усещане. Техните мозъци все още не са узрели да „усещат“ времето или да го разбират визуално. На тази възраст все още е необходим родителски контрол, който трябва постепенно да се намалява. Задайте таймер, който детето ви да гледа и обяснете, че докато той цъка (върти се, тече), задачата трябва да бъде изпълнена. Например:
„Събираш играчки, докато пясъкът се изсипва от часовника.“
„Когато таймерът изгасне, може да приключиш с миенето на зъбите.“
Ако детето се затруднява с таймера или не проявява интерес, използвайте модел, който вие ще направите с велкро. Залепете го върху равна повърхност (огледало, хладилник, магнитна дъска) в кръг във формата на часовник. Сложете 4 велкро елемента (12 часа, 3, 6 и 9 часа). Нека детето отлепя по 1 елемент, като измерва времето си. )След това за всяко число на „циферблата“. По този начин то ще развие и пространствено възприятие, което е необходимо за овладяването на истинския часовник.
Тази техника е чудесна и за деца под 3 години, например, когато малко дете играе задълбочено, трябва да отиде да спи или се опитва да направи сцена.
Нагласете часовника с велкро предварително. Кажете му: когато откъснеш всички велкро елементи, ще си легнем. В определено време казвате на детето „Дърпай!“, Повечето деца са щастливи да „откъснат“ велкрото, особено, ако този „часовник“ се използва само за ограничаване на времето. Тези техники помагат на децата да разберат, че времето е ограничено и те те могат „да видят“ това.
Деца си разпределят задачите. Илюстрация: Shutterstock
Ако детето ви вече е тръгнало на училище и „контролът на времето“ все още не е усвоен, препоръчвам да започнете с предишната техника и в рамките на 1-2 месеца да преминете към „Карта със задачи“ или обикновен „списък за проверка“.
Децата в начална училищна възраст могат да нарисуват карта със задачи. Например, вместо обикновен списък:
Домашни занимания – ще са отбелязани с книга.
Рисуване - четка.
Свободно време – дъга от цветове
Работете с детето си, за да направите картата интересна. Украсете я със стикери. Така детето не само ще изпълнява задачита, но и ще „вижда“ каяк са разпределени.
Можете да закачите тази карта на видно място. Така хлапето ще се гордее със задачите, които е изпълнило. Когато изпълни всички задачи, можете да залепите „звезда“. А, когато събере 5 звезди за една седмица, организирайте вълнуващо пътуване. Тук вашето въображение и хобитата на детето идват на помощ.
ВАЖНО: Наградата не трябва да е материална, а емоционална. Посещение на театър, ферма за щрауси, семейна игра. Така ще засилим желаното поведение, вместо да го манипулираме с подаръци.
Това е интересна възраст, когато детето вече се смята за възрастен, често се съпротивлява на контрола. Но в същото време то не винаги е в състояние да се контролира и да постигне важното, а не желаното. Тук е подходящ методът „Светофар“.
- Разделете нещата на три категории:
Зелено: Неща за вършене днес.
Жълто: може да се отложи за утре.
Червено: важно, но дългосрочно.
Детето само решава кои задачи къде да бъдат сложени – в коя цветова зона. Това го учи не само да планира, но и да подрежда приоритетите. Трябва да обсъдите (одобрите) плана заедно.
Ако то откаже да направи наистина важни неща или го отложи за по-късно, трябва да се въведат „естествени“ последствия. Например, получавайки „2“ за ненаучен урок, то ще трябва да измие чиниите, да сготви, да измие банята (наказанието трябва да бъде нещо, което детето не харесва).
Технологиите са на ваша страна. Покажете на вашия тийнейджър приложения, които му помагат да планира деня си. Например Trello или Google Keep. Тийнейджърите обичат джаджи и ако управлението на времето е обвързано с телефона, няма да има съпротива. Научете го да слага напомняния.
Важно е детето да премине през предишните етапи на планиране на времето и задачите, в противен случай джаджите могат да се превърнат в играчка, а не в помощник. Също така е добра идея тийнейджърите да въведат финансово планиране.
Вземете тетрадка, в която вашето дете ще записва (скицира) постиженията си за деня. Това не само ще му помага да оцени времето, но и създава положително отношение към изпълнените задачи. Например: „Днес успях да разреша проблема, преди звънецът да звънне.“
„Научих се да се приготвям за 15 минути.“
Тук можете също да добавите „смешни грешки“ за деня, така че детето да се научи да приема грешките и пропуските с хумор.
След това може да го помолите да напише нови задачи или това, което иска да научи и да га запише стъпка по стъпка. Например: „Правя си всички домашни за 1,5 часа“
„Писмените упражнения ще завърша за 1,5 часа и уроците за седмицата – за 2 часа“.
Пясъчен часовник. Снимка: Shutterstock
1. Спрете да бъдете будилник
Децата бързо свикват с факта, че възрастните постоянно им напомнят какво трябва да направят. Опитайте се да прехвърлите отговорността на детето си.
Вместо „Оправи си раницата, време е за училище“, кажете: „Тръгваме след 10 минути. Готов ли си?
Това дава усещане за независимост и учи детето да мисли напред.
Ако разберете, че детето е направило грешка или е забравило нещо, не го изричайте на глас, а попитайте: „Какво не е наред?“ или „Какво забрави?“
Откриването на собствените грешки формира чувство за самоконтрол и за контрол над средата.
2. Дайте повече свобода на тийнейджърите
За тийнейджърите стриктният контрол става източник на конфликти. Свободата на избор мотивира тийнейджърите повече от строгите инструкции. Вместо контрол, поставете граници:„Имаш 2 часа за домашното. Кога започваш?“
Ти избираш времето да си почистиш стаята. Но това трябва да стане преди вечеря.“
3. Задачите, които поставяте, трябва да са ясни
За малките деца е важно задачите да са конкретни и ясни. Вместо „Почисти стаята“, кажете: „Хайде заедно да сложим играчките на рафтовете, да сложим книгите на масата и да оправим леглото“.
Ясно поставената задача е по-лесна за разбиране от абстрактните команди.
4. Учете детето на гъвкавост
Покажете на детето си, че планът не е нещо, което може да се промени в действие. Това ще го научи да не се паникьосва, когато нещата не вървят по план и да бъде гъвкаво. Например:
„Не успяхме да изпълним всичко, което планирахме? Това е нормално, но направихме най-важното.”
„Нека помислим как да преместим оставащите задачи за утре.“
5. Награждавайте усилията, а не резултатите
Ако детето ви изпълни задача, похвалете не само за изпълнението, но и за усилията. Такава подкрепа изгражда самочувствието. И винаги го мотивирайте за резултати. Например: „Имаше страхотна идея как бързо да се справи с домашните си.“
„Виждам как се опитваш да планираш нещата. Това е страхотен навик."
Уменията за управление на времето могат и трябва да се развиват от детството. Основното е да вземете предвид възрастта на детето, да предложите достъпни инструменти и да сте готови да се адаптирате към неговите особености.
Управлението на времето не е свързано със строги графици, а с това как да направите живота на вашето дете (и вашия) по-организиран и по-спокоен.
И помнете: най-добрият начин да научите дете е да покажете с личен пример.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари