Ако поставяте своите интереси на последно място, рано или късно ще рухнете
Жена, която релаксира с книга в ръка. Снимка: Shutterstock
Времето на съвременния човек никога на стига. Работа, домакински задължения, грижи за деца и за близки и роднини...
Графикът е толкова напрегнат, че понякога се налага дори да “краде“ от времето си за сън.
При такъв начин на живот как да намери време за себе си?
Психологът и телевизионен водещ Михаил Лабковски дава няколко практически съвета.
Сигурно сте чували правилото за самолета: слагай кислородна маска първо на себе си, после на детето си.
Често, в стремежа си да бъдем добъри родители, добри дъщери и синове, образцови служители, ние си поставяме твърде високи цели, а след това едва имаме сили да се довлечем до леглото и да поспим поне няколко часа.
Тогава запачва да ни човърка чувство на вина – защо нямам достатъчно време за децата, съпругът искаше да вечеряме на ресторант, мама ми поръча да ...
Водени от чувство за вина, поемаме още повече отговорности и задачи върху плещите си. Така омагьосаният кръг се завърта.
Светът около нас няма да се срине, ако си дадете почивка и помислите за своите нужди.
Опитайте се наистина да обичате себе си и да погледнете на ситуацията отстрани.
Помислете, че сте поели непосилно бреме и наистина се нуждаете от грижа и обич. В противен случай едва ли ще издържите на натоварването.
Млада жена на кафе с приятелка. Снимка: Getty
Правилният график може да помогне да промените живота си.
Опитайте се да планирате задачите си предварително и да ги записвате в дневника и календара си. И не забравяйте да планирате време за себе си - например, че ще отидете на урок по танци в 19 часа или просто ще лежите на дивана и ще четете книга.
Отнасяйте се към почивката си като към важен въпрос, който не може да бъде отложен без основателна причина.
В началото ще бъде трудно да свикнете да живеете по нов начин. Старите навици могат да бъдат твърде силни.
Сигурно ще има провали. Сами ще саботирате плана си, защото има твърде много работа за вършене, колежката е болна, шефът е спуснал нови задачи.
Важно е обаче да се научите да следите реакциите си и да определяте приоритетите навреме.
Друг важен момент е да започнете да делегирате част от задачите си. Например, ако децата са достатъчно големи, помислете: защо да не им възложите пазаруването, почистването ... и каквото още се сетите.
Не се притеснявайте да помолите семейството и приятелите си за помощ. Няма нищо срамно в това да се възползваш от подкрепата на близките, подчертава специалистът.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари