Как да „сприятелим“ детето със зеленчуците (част II)
Снимка: Getty
Ако детето не иска да яде определен зеленчук или плод, това не е голям проблем. По-лошо е, ако отказва всички зеленчуци и плодове, обяснява диетоложката и блогър Мария Кардакова и дава някои идеи как да го „сприятелим“ със зеленчуците. Тогава е важно да му дадете възможност да се запознае с новия вкус - предлагайте зеленчуци възможно най-често. Започнете още от етапа на въвеждане на нови храни и на захранването.
Начинът, по който сервирате зеленчуците е особено важен
Добре е родителите да предлагат чиния с различни зеленчуци. Така може би ще го заинтересуват не само от онези зеленчуци и плодове, които вече яде, но и ще разширят палитрата и ще го насърчат да опита нови неща.
Важен е и начинът на приготвяне: например, повечето деца ще предпочетат хрупкава, малка розичка броколи, леко задушена – а не мека, безформена зелена маса. Намерете „формата“, която вашето дете ще предпочете.
Интересен извод правят учени от Тексаския университет. Изследователите анализират хранителните отпадъци в училищата като част от Националната програма „Обяд в училище“ (NSLP). Така установяват, че учениците най-често се изхвърлят броколито, когато е сервирано с хамбургери или пилешки хапки, а когато се предлага с не особено любима храна, се консумират повече.
Снимка: Getty
Изследователите правят просто заключение: зеленчуците трудно се конкурират с други храни. По-често губят.
Затова е по-добре да оставите зеленчуците да се съревновават със себе си.
Учените пробват хипотезата в реалния живот – в училищните трапезарии. Това води до четирикратно увеличение на количеството изядени зеленчуци.
Сервирайте зеленчуци в компания на други зеленчуци, например 10-15 минути преди основното хранене. Сигурен съм, че тази техника ще работи във всяко семейство.
Когато вечерята е готова и е време да сложете масата, преди да я сервирате, оставете чиния с нарязани зеленчуци. Не ограничавайте децата да си вземат парченце хрупкава чушка или краставица.
Още по-добре дайте на децата сами да належат зеленчуци. Това е шанс да бъдете заедно и да си побъбрите за деня си.
Предложете им да погледнат на храната от гледна точка на текстури и цветове. Какво означава? Това е важен момент.
В крайна сметка децата опознават храната по различен начин от възрастните.
Възрастните са по-склонни да разчитат на чужди препоръки, те се нуждаят само от нечий съвет, за да опитат нещо ново.
Децата пък гледат родителите си - дали те самите ядат такава храна. Но освен това те първо взаимодействат с храната: докосват, месят, играят с нея - и едва след това я слагат в устата си.
Ако веднага я изплюе, не се отказвайте. Предлагайте този зеленчук отново и отново – има шанс постепенно детето да свикне.
Някои харесват хрупкави храни, докато други, напротив, са меки.
Като цяло е важно да запознаете децата с разнообразието от текстури.
Както при разнообразните цветове: те определят наситеността на храните с различни фитонутриенти, които правят продукта особено здравословен.
Снимка: Getty
Ако ядем храни с различни цветове, това е един вид гаранция, че менюто е разнообразно и получаваме широк спектър микроелементи и витамини. Подредете чинята като многоцветна рисунка – да е приятна за окото. Нали знаече, че затова производителите създават пъстри опаковки за детските играчки.
Давайте на децата зеленчуци с различни цветове, гответе „цветни“ супи, правете цветни смутита. Идеално е да държите шест разновидности зеленчуци по всяко време в хладилник. Но това не е ограничението, съсредоточете се върху сезона и в магазина или на пазара и оставете детето да избира само зеленчуците.
Предлагайте (и не забравяйте за себе си) ежедневно цветна зеленчукова чиния или салата като дъгата, приготвена от поне пет различни цвята храна.
Свикнали сме да разделяме храната на здравословна и нездравословна. Правилно ли е?
Не бих разделил храната на здравословна и нездравословна, особено като я наричаме точно такива думи. По-добре е, когато говорите с детето да използвате фразите "пълноценна“ „истинска“ храна. Каже му: „Нека се съсредоточим върху зеленчуците, бобовите растения - тоест върху това, което трябва да формира основата на менюто. Всичко останало - шумолящи цветни опаковки, малки сладкиши, кифлички – са по-скоро за забавление, не са основна храна.“
Разкажете и покажете как да отглеждат зеленчуци и подправки, поставете на перваза на прозореца саксии със семенца – нека се грижат за тях.
Купете анатомия за деца с красиви илюстрации и им разкажете за процеса на усвояване на храната, богата на различни макро- и микроелементи, за това с какво необработените храни се различават от готови продукти с дълбока обработка и какви ползи има, когато ги използваме.
Всеки вкъщи е с различен вкус и се храни по различен начин
Ами сега!
Ще се справите чрез начина на сервиране. Не е необходимо всички продукти да се смесват. Можете да сложете например чиния със зеленчуци плюс различни сосове, в които всеки да си потапя зеленчуците. Това може да бъде заквасена сметана, хумус, гъста доматена паста с босилек и чесън.
Пригответе различни пълнежи (зеленчуци, зеленчукови пръчици, билки, боб) и ги подредете отделно. Всеки избира и си приготвя от съставките, които той лично харесва.
Принципът на конструктора може да се приложи към различни ястия. Например, някой обича супа с месо, а някой не. Това означава, че месото може да бъде сварено, нарязано на кубчета и поставено в отделен съд. Когато всички ядат супа, който иска да го добави в чинията си. Такива компромиси могат да бъдат направени, ако семейството е голямо и всеки има различни вкусови предпочитания.
Мона Василева
Има плодове, което са по-малко сладки от останалите от гледна точка на количествата захар.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари