Кои упражнения помагат
Снимка: Guliver / Getty
Човешките ръце са един от най-съвършените инструменти, създадени от природата. Благодарение на тях детето получава информация за заобикалящия го свят и постепенно развива интелигентността си.
В природата рефлексът за хващане е спасение за маймуните. Когато наближи опасност, бебето се скрива и се хваща под корема на майката си. То виси здраво прилепнало към козината ѝ, хванато с четирите си „ръце“.
По време на изследване с ултразвук на бременната може да се наблюдава как в утробата то придържа пъпната си връв.
При новородено този безусловен рефлекс също е много силен. Ако докоснете леко дланта му, то ще стисне силно.
Правилното функциониране на ръцете се осигурява от цялото тяло и на първо място от главния компютър – мозъка, обяснява невролъгът Ана Новикова.
Всичко е под контрол
Според някои изследвания дясното и лявото полукълбо на мозъка, контролирайки движенията на ръцете, се допълват взаимно. Правилният синхрон позволява на бебето да разпознава предметите още при докосване.
Едно и също полукълбо е отговорно за ориентацията в пространството: способността да се определя собствената позиция по отношение на обектите, възможността да прави разлика между дясно и ляво, да осъзнае какво е отпред и какво е отзад.
Лявото полукълбо осигурява по-фин процес на анализ и синтез на информацията и е отговорно за прецизността на движенията.
Когато използваме ръцете си, ние овладяваме фини умения – например, да вдигнем от пода хартиена конфета или игла. Но за да тренира правилно ръката, бебето трябва едновременно да контролира мускулния си тонус. Това означава, че то постепенно се научава да отпуска ръката, лакътя и рамото.
Двигателните способности на мъника се развиват постепенно. Започвайки да държи главата си, детето се опитва да координира движението на ръцете си с това, което вижда (това се нарича координация ръка-око).
Тока то се научава да контролира движенията на тялото. И само когато е в изправено положение, то може да подобри способностите си за хващане
Снимка: Guliver / Getty
Когато общува, детето започва да използва ръцете си, за да допълни и „подпомогне“ все още несъвършената реч: посочва предмет, за да го получи и възрастните казват как се казва той.
В продължение на два месеца детето докосва всичко, за да събере възможно най-много разнообразни усещания, които му „разказват“ за свойствата на предметите. Така то научава, че има меки и твърди повърхности, че водата тече и хартията се къса. Сортирайки информацията, то започва да мисли логично, изгражда и подобрява схемите за познание.
Етапи на дълго пътуване
Подобряването на функцията за хващане на ръцете става на етапи, точно както и умственото развитие.
Новородените имат само рефлекс за хващане. Мускулният тонус е особено висок, затова юмруците им са силно стиснати.
През първите три месеца рефлексът отслабва и дланите постепенно се отварят.
Тримесечно дете постепенно започва да координира движенията на ръцете с помощта на погледа. В един прекрасен момент в полезрението му случайно се появяват ръчичките и то фокусира вниманието си върху тях. След това постепенно задържа погледа си и ги гледа дълго време. Това са първите стъпки в развитието на координацията ръка-око.
Между три и четири месеца бебето съзнателно поднася ръце към устата си. От четвъртия месец то се опитва да вземе предмета, който му се предлага. И въпреки че координацията между ръцете и очите все още е твърде несъвършена, за да може да достигне предмет от определено разстояние, на тази възраст то може да хване дрънкалка, ако я поставите директно в ръката му. Държи я неудобно -между дланта и последните три пръста, защото развитието на карпално хващане все още е в начален стадий на развитие.
Снимка: Guliver / Getty
Между 6 и 9 месеца бебето се научава да седи. Това означава, че заема най-удобната позиция, която му позволява да види желания обект и да посяга към него вече съзнателно и точно. Благодарение на новооткритата подвижност и гъвкавост в раменете и лактите, то вече успява да задържи предмета между палеца и малкия си пръст.
На 6-7 месеца бебето вече е в състояние да прехвърля дрънкалката от едната ръка в другата. И до осем месеца то се наслаждава на шума от играчки, които само хвърля на пода. Отсега нататък то може не само да вземе и да стисне предмета, но може и да го отпусне (а това е по-трудно!), за да го хвърли.
На 9-10 месеца бебето може да държи предмета между палеца и показалеца. От този момент нататък започва да се развива истинската сръчност на ръцете. Фината моторика на бебето ще напредва много бързо, тъй като то ще може да хваща все по-малки предмети с все по-прецизни жестове.
До годината, благодарение на упражненията, бебето уверено държи всеки предмет в ръката си, може да извади една играчка от друга, да я постави обратно, да ги подреди, да бута, дърпа, разклаща, хвърля, пляска с ръце. То започва да работи със стратегия – знае как да накара нещо да трака.
Снимка: Guliver / Getty
Между 12 и 15 месеца мозъчните импулси стават по-фини. Бебето достига достатъчна неврологична зрялост, което позволява на двете ръце да действат независимо една от друга. Такъв механизъм изисква добра координация на движенията.
До 18 месеца детето вече може да поставя предмети в контейнер, да построи кула от три кубчета, да рисува драсканици с молив, да прелиства страници в книга. Пръстите му започват да работят независимо един от друг, а ръцете му вече са толкова сръчни, че може да яде и пие само. На тази възраст то дори може да отвие или завинти нещо и вече държи правилно молив в ръката си.
От две до три години бебето може самостоятелно да обува чорапи, да се обува, да се облича и дори да разкопчава дрехите си. Преди да тръгне на детска градина, ще се научи как да държи ножици: лист хартия в едната ръка, ножици в другата. Но координацията на движенията ще се подобри още повече, преди да тръгна на училище.
Учете всеки ден
- През първите месеци сложете играчката директно на дланта на бебето (за да има пълен контакт). Поставете играчката далеч от детето, така че то да посяга към нея. Ако не може да я достигне, я приближете и я поставете точно пред него. Местете я, така че да посяга както с лявата, така и с дясната ръка.
- Дайте на бебето си играчка със завързана връвчица, оставете го да открие, че като дърпате връвта, може да я доближи към себе си. Това ще му помогне по-късно, за да разработва само стратегия.
- През първите месеци доближете играчката до лицето на бебето. Оставете го да я следи с очи. Нека тя да е цветна, лъскава или да издава звуци.
- Като навърши 8 месеца, дайте на детето хартия и бои, оставете го да рисува многоцветни линии върху бял лист.
- Играйте с пясък. Използвайте контейнери, които могат да се пълнят и изпразват (нека го държи с една ръка, а да слага или вади нещо с другата).
- Оцветете всеки от пръстите му в различен цвят и оставете бебето да се опита да „смесви“ цветовете, като преплита пръстите.
- Начертайте фигури на върха на всеки пръст и играйте на „кукли“ с него.
- Оставете бебето да движи стрелките на големия часовник или да набере номера на телефона.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари