Те са не само забавни, но могат да бъдат ефективен психотерапевтичен инструмент. Ето как
Снимка: Getty
Един от начините да предадете житейската мъдрост на детето, да го забавлявате, да го успокоите, да му дадете усещане за увереност и доверие в света от незапомнени времена е един и същ - приказка.
Съобразена с възрастта, вълшебна, топъла, с говорещи животни или мъдри хора, история, в която доброто винаги побеждава злото и всичко завършва така, както искате да я чуе, тя пренася децата в един чуден свят.
Приказката ги учи как да постъпват правилно, как да се държат, за да постигнат желания резултат, какво да не правят, за да не изпаднат в беда.
Приказка вместо да ходим на психолог
Приказкотерапията е един от най-достъпните и в същото време ефективни психологически методи, който има голям ефект върху децата и помага за коригиране на поведението, за решаване на проблемите на социализацията и премахва страхове и комплекси, обяснява психоложката Олга Донец.
Има погрешно схващане, че психотерапията е само за възрастни. Обаче не е така. Децата също са подложени на стрес и страх, и те трябва да се научат да се адаптират към новия голям свят, в който неизбежно се сблъскват с с трудности. Само че, за разлика от нас, възрастните, те не си дават сметка за това и са твърде малки, за да могат да формулират проблемите си. Именно за разрешаването на такива ситуации помагат психотерапевтичните приказки.
Как помагат
Всяка история е поучителна по свой начин. Но за да стане историята терапевтична, специалистите пишат текст по определен сюжет, който отразява конкретен проблем на детето И този сюжет е изграден по всички закони на драматургията. Слушайки приказката, чийто герой е самото дете, то се потапя в света на измислена история, подсъзнателно се идентифицира с главния герой и преминава през изпитания с него. А целта е да се справи с проблема.
Чрез приказката то драматично преживява травматична ситуация – от момента на възникването ѝ до успешното ѝ разрешаване. В резултат на това се освобождава от психологическия си проблем.
Например родителите са забелязали, че детето взема чужди неща без да пита, носи нечии играчки от детската градина, връща се от площадката с чужда кофичка и лопатка.
Може да му прочетете приказка, в която главният герой също е присвоил неща на други хора. Сюжетът може да е различен, но на финала героят разбира грешката си и коригира поведението си.
Важен принцип при този подход е „меката сила“, ненатрапчивото нахлуване във вътрешния свят на детето. В допълнение към терапевтичния ефект, животът в приказната вселена развива въображението на детето, учи го да гледа на света по различен начин.
Сюжетите на личните приказки помагат за решаването на различни проблеми: терапевтичните приказки учат на отговорност, чувствителност към собствените желания и самочувствие, преодоляване на страховете.
Образователните приказки имат за цел да разширят кръгозора и въображението на детето, да формират идеи за семейните задължения и правилата на поведение.
Снимка: Getty
На какво да обърнете внимание
1. Можете да пробвате метода на приказкотерапията, когато детето вече е навършило 3 години. Преди тази възраст та няма да разбере посланието, защото не прави разлика между приказката е реалния живот.
2. За всяка възраст има разработени определени приказки: децата в детската градина изпитват стрес от раздялата с родителите си, а приказката помага да се преодолее емоционалният стрес, да се успокои детето и да се научи на независимост.
В предучилищна възраст те се учат на общуване, научават категориите добро и зло, разделят се със страховете.
В начална училищна възраст е необходимо да се развие паметта, да се формира отговорност, целенасоченост.
За проблемите на юношеството има и специални приказки, които решават психологическите и педагогическите проблеми на тази възраст.
3. Ако детето има специфични особености в развитието, по-добре е да се консултирате със специалист, преди да използвате метода на приказната терапия. Говорим за деца с увреждания, които се нуждаят от работа със специалист, тъй като при тях психологическите механизми работят по различен начин и приказката може да не доведе до очаквания ефект.
4. За да може методът да има ефект, трябва редовно да занимавате детето с тези терапевтични приказки. Средно сесията продължава около час.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари