Добри съвети от финансов специалист
Снимка: Shutterstock
Пазаруването ни кара да се чувстваме щастливи, а с наближаването на Коледните и Новогодишните празници сме повече от готови да харчим много - и за подаръци, и за себе си. Купуваме често, подтикнати от импулс, но това могат да се окаже голямо препятствие за постигането на дългосрочните ми цели.
"Когато решим да купим нещо, мозъкът започва да ни затрупва с „логични доводи“ да го направим. С годините аз овладях до голяма степен стремежа ми към необмислени покупки и всеки разход преминава през филтър от въпроси, които си задавам, преди да извадя парите", разкрива Стойне Василев - независим финансов коуч, инвеститор и собственик на SmartMoney.bg, автор на книгата „Умни пари“ и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти.
Защо искам да си го купя?
Бас ловя, че не сте си задавали този въпрос, преди да си купите нещо. Не се притеснявайте, „виновни“ са производителите и търговците с техните реклами. Ние гледаме на лаптопа или по телевизията реклама на нов уред за направа на коктейли и веднага си го купуваме с надеждата, че ще впечатлим нашите приятели и познати, когато ни дойдат на гости. Резултатът е, че нещата не се случват точно както в рекламата.
За да направим добри коктейли, са ни нужни много видове алкохолни и безалкохолни напитки, плодове и други неща за декорация. Дари да ги купим, пак е много трудно да съберем на едно място по едно и също време повече от 3-ма приятели. Дори да дойдат, те са с колите и не могат да пият. За капак, уредът не може да се мие в съдомиялна и ни отнема поне 30 минути, за да измием всички негови части. Това беше само един пример за покупката на продукт, който няма да ни донесе ползите, които сме очаквали.
Има и друг „феномен“. Замисляли ли сте се колко от нашите покупки правим, за да впечатлим останалите? Никой не си купува скъп часовник или бижу, за да му се любува. Прави го, за да го забележат другите. Ами колите – ако не беше идеята да се впечатляват останалите, те всички щяха да са с еднакъв дизайн и производителите щяха да се фокусират върху неща като скорост, разход на гориво и други, защото ние в 99% от времето сме в колата и я виждаме отвън, само когато се качваме или слизаме от нея.
Мога ли да използвам тези пари по-добре?
Този филтър е много отрезвяващ. Той е да превръщам сумата във време. Ако месечните ни разходи са около 2000 лева, то нещо, което струва 500 лева, се равнява на цяла седмица от моето време. Това са 7 дни или цели 168 часа. Бих ли ги разменил за това, което искам да си купя? Ако е нещо важно, полезно и може да се използва дълго време, да, струва си, но ако идеята е да се направя на по-богат, отколкото съм в действителност и да впечатля другите – не.
Един мъдър човек ми каза, че не слуша хора, които са похарчили 10 000 лева (това го може всеки), а такива, които са изкарали същата сума.
Освен във време, парите могат да се измерват и в бъдещи ползи. Ще ви разкажа една история, която е доста показателна (ще я цитирам по памет). Тя е за един от най-богатите хора в света – Уорън Бъфет. До 2006 година, когато си купува нов, но сравнително скромен Кадилак за 45 000 долара, той кара старата си кола. Когато журналисти го питат защо го прави след като може да си позволи доста по-скъпо возило, той им отговаря, че ако даде 50 000 долара за нова кола, тя ще се обезцени с 20% още с излизането си от магазина и до 10 години автомобилът няма да струва почти нищо (т.е. той ще е загубил около 50 000 долара за това време).
Ако същите тези пари ги инвестира в неговия фонд, който прави средно по 15% доходност на година, след 10 години той ще има над 200 000 долара. Риторичният му въпрос към журналиста е „Защо да го правя?“.
Всички въпроси, които да си зададете и техните отговори от финансовия коуч можете да прочетете в Мениджър нюз.
А как пазарувате вие?
Важно е да откриете идеалната поза, в която и двамата да успявате да релаксирате пълноценно през нощта.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари