10 съвета от логопед
Снимка: Shutterstock
Бавното напредване и общото изоставане на малките ученици с дислексия още след края на първи клас започва силно да тревожи родителите. Те опитват да насърчават децата, работят по-упорито с тях и ... в амбицията си понякога допускат грешки.
Ето съветите на логопеда Ирина Богородицка, за работа и занимания през ваканцията с деца с дислексия и дисграфия.
Тя дава на родителите 6 насоки за работа, които публикува във фейсбук, за да стигнат до повече читатели.
Съветите ѝ ще са от полза на всички, които вече са планирали занимания с малчуганите през лятната ваканция, да избегнат грешки в организацията на процеса.
1. Категорично престанете да правите с детето диктовки. Това е безсмислено. Освен това тормози и нервира детето. Диктовката не е метод на робата, а метод на проверка и на контрол.
2. Ако синът или дъщеря ви не обичат особено да четат, не бива да ги насилвате.
Четете вие, а той/тя нека слуша и да дочете само последния един или два абзаца.
След това нека да са три. Според вашата договорка.
Детето се чувства неуютно в света на символите. Затова четенето не му е любимото занимание. Трябва да разбирате това и да не настоявате прекалено.
Заедно може да четете диалози. Четенето и влизането в определена роля е винаги интересно. В детето се крие добър актьор. То винаги мечтае да разиграва сцени. Затова има толкова детски постановки. Впрочем това е от полза не само за детето. Ако вие заедно започнете да правите спектакли, вярвайте че сте стъпили на правилния път за избавление от много проблеми с езика.
3. Анализът и синтезът не би следвало да имат никакво отношение към процеса на обучение в четене и писане.
Анализът и синтезът се формират на един по-късен етап.
Фонетичният анализ пречи, а не помага на детето. Но уви, не всички педагози са наясно с това. Затова поне в къщи не правете такива упражнения.
4. Активно попълвайте речниковия запас на детето.
Назовавайте предмети, които са около вас. Така най-лесно то ще учи нови думи.
Лятото е особено подходящ сезон, защото сред природата това става лесно и приятно. Обяснявайте промените в природата, частите на растенията, непознатите за него животни ...
"Знаеш ли от къде е дошло името „насекомо?“ От ... глагола „сека“. Тялото му винаги е разсечено на 3 части. Виж мравката."
Речникът ще ви дойде на помощ. Особено този, в които е обяснен произходът на всяка дума. Така че дръжте под ръка етимологичният речник както и този на синонимите.
5. Говорете с детето.
Разказвайте му какво сте видели заедно. И нека то също разказва.
6. Въведете система със записки.
„Днес няма да говорим. Ще си пишем бележки. Но на листче.“
Всеки избира за какво да пише. Не е важна темата. Важно е детето да пише. И да описва. Да разказва филм или книги. Правете заедно сравнения и паралели. С предишен филм, който заедно сте гледали.
И накрая психоложката допълва и подчертава дебело. Че всеки родител е в правото да пренебрегне нейните съвети, ако детето прави нещо с удоволствие и с желание.
Например, ако се забавлява много, докато му правите диктовка. Ако обича да пише съчинения, не диктовки, нека да пише. „Защото всяко нещо, което детето прави с удоволствие, носи полза!“
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари