Понякога прибирането на любимия предмет има ефект
Възпитаването на малко дете е необходимост, но и предизвикателство. За да се постигне ефективност при дисциплинирането на деца във възрастовата група 1-3 години, родителите трябва да ходят по тънък лед, грижейки се наказанията да предоставят нужните поведенчески уроци и внимавайки последиците от тях да не са прекалено жестоки за все още изучаващите света хлапета.
Макар че не е подходящо във всяка ситуация, отнемането на играчка би могло да е ефективен начин за наказание на малко дете, чието лошо поведение е свързано с употребата (но по неправилен начин) на въпросната играчка. За да се уверите, че тези мерки не са просто наказание, а имат и поучителна страна, ги приложете с необходимото внимание.
Стъпка 1
Постарайте се да направите последиците логични. Бихте могли да отнемете играчка като форма на наказание, само ако тя е директно свързана с лошото поведение, което се опитвате да изкорените. Ако детето е виновно, защото е ударило брат си, вземането на играчка не е особено подходящо, тъй като тя няма нищо общо с напослушното държание. Ако обаче детето удари с топка братчето си, тогава отнемането на топката е добър ход, тъй като е свързана с проблемното поведение.
Стъпка 2
Отправете предупреждение. Първият път, в който детето ви използва играчка за беля, трябва да го предупредите, заявявайки му ясно каква е грешката му и обяснявайки, че ако го направи отново, ще трябва да му вземете играчката.
Стъпка 3
Обяснете защо сте прибрали играчката. Не си мислете, че детето може само да го разбере, тъй като обикновено не може. Вместо това му заявете ясно, че това, което е направило, е причината за вземането на играчката. Например бихте могли да кажете: „Не ти е позволено да хвърляш топка в кухнята”, преди да вземете топката и след като детето вече е направило тъкмо обратното на казаното му.
Стъпка 4
Определете период от време. Вместо просто да вземете играчката от детето, което си умира да си играе с нея, за неопределен период от време, посочете точно колко дълго няма да му я давате. Кажете му колко време ще трябва да изкара без нея: „Понеже си хвърляше кубчетата, ще можеш да играеш с тях след обяд.”
Стъпка 5
Дръжте играчката на недостижимо, но видимо място. Ако детето е все още много малко и не е развило напълно способността си да знае, че предметите съществуват и след като се скрият от погледа му, отнемането на играчка, макар и временно, може да е изключително разстройващо, защото то не си дава сметка, че ще си я получи. Бихте могли да избегнете един такъв възможен проблем, ако държите играчката (за времето, в което не му е позволено да играе с нея) на място, което детето вижда.
Стъпка 6
Увеличавайте времето, в което хлапето няма да има достъп до любимия си предмет с всяко повторение на лошото поведение. Ако сте взели играчка, с която то си е играло прекалено грубо, и след като си я получи обратно, отново продължи играта по същия начин, дайте му да разбере, че сте сериозни в намеренията си и следващия път го лишете от играчката за по-дълго време. Като се увеличава периодът на наказанието, детето започва да разбира, че с всяка беля, която повтаря, само влошава положението. Това в последствие би довело до намаляване на желанието му да се държи по този начин.
Източник: motherhood.modernmom.com
За да станем по-добри хора, трябва да се изправим пред погрешните си представи.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари