Защо не бива да пришпорвате бавните деца
Снимка: Guliver / Getty
Всяко дете, което мудно реагира и трудно догонва темпа на връстниците си, има шанс да порасне и да стане интелигентен и щастлив човек. Стига да има подкрепата и разбирането на близките си хора.
Често определят бавните деца като проблемни. Уви, много възрастни не разбират, че тази особеност не пречи на нормалното им развитие. Те, както всички останали, са в състояние да постигнат академичен успех и да се занимават с творчески дейности.
Основното е да не им налагате собственото си темпо.
Психоложката Марияна Безруких, признат експерт в областта на развитието и вазпитанието на специалните деца, разказва за това в книгата „Вашето специално дете ходи на училище".
Ето кратък откъс, който ще е от полза за родителите.
Всички вече са облечени и то седи с една обувка. Всички отдавна са забравили за яденето и вече играят, а то рови в пълната чиния и не е започнало. Останалите деца вече рисуват, а то дори не е отворило скицника.
Денят на това дете започва с думите „ставай бързо“, а след това идва безкрайното ръчкане - „върви по -бързо“, „обличай се“, „яж“, „мисли“ ... И така до вечерта.
В такава ситуация всеки са чувства несигурен и виновен. Бавните деца се чувстват точно така.
Според някои оценки те са около 22%, според други наблюдения - 10-12%.
Причините за бавните им реакции са различни. Може да се дължат на вродени, включително наследствени особености на развитието на нервната система.
По правило тези деца са бавни във всяка дейност: в игра и хранене, говорене и ходене ...
Те бавно се включват в заниманията, трудно им е да превключат от дейност в дейност, не знаят как да реагират бързо, мислят дълго. Това дразни и изнервя възрастните, децата често им се подиграват. От това те стават още по-бавни и несигурни.
Понякога ги смятат за мързеливи, слабо интелигентни и неспособни. Техните реални способности често се подценяват, както и способността да се придържат към определен темп на работа. Всъщност те изобщо не са глупави.
Основната характеристика на бавните деца е по-ниската (приблизително два пъти) скорост във всякакви действия.
Те обикновено са плахи, нерешителни и почти не влизат в контакт. Те няма да отговарят смело на въпроси на възрастните, нито с желание ще рецитират стихотворение или ще пеят песни. Не се стремят към шумни и активни игри. Влизайки във всяка игра, те ще мислят дълго, преди да започнат да правят нещо.
За тях е по-лесно да направят това, което вече са правили, което им е познато и изпитано, отколкото да пробват нещо ново.
По правило още преди училище такива деца натрупват опит от собствените си неуспехи и проблеми, свързани с това, че са бавни и мудни.
Възрастните са недоволни, настояват и често ги плашат: „Когато отидеш на училище, ще имаш само двойки“, „Побързайте, давай, никой няма да те чака в училище "," В училище ще ти се смеят - връзваш си обувките от половин час."
Подобно отношение неизбежно предизвиква нови трудности, но основният проблем е, че детето е готово и за тях, и е сигурно: така трябва да бъде, то е виновно, защото е много бавно.
Това го лишава от надеждата за успех и за преодоляване на проблема.
Постоянните неуспехи, умножени от постоянното подканяне да бързат, го държат под напрежение и хроничен (травматичен) стрес.
Снимка: Guliver / Getty
Изследвания през последните години показват, че хроничният стрес нарушава процесите на морфологично и функционално съзряване на мозъка. Това допълнително може да усложни подготовката на бавните деца за училище.
Ето най-честите митове и предразсъдъци.
Мит 1. Бавните деца могат да правят всичко по-бързо, но по различни причини не искат
Факт. Бавните реакции и действия се определят от организацията на централната нервна система. Бавното дете може и иска, но няма ресурс да промени темпото си на действие.
Мит 2. Всички бавни деца са ниско интелигентни и „трудно съобразяват“
Факт. Бавното темпо няма нищо общо с ефективността и качеството на интелектуалната дейност.
Мит 3. Бавните деца винаги са неуспешни, те изостават в училище
Факт. Бавните деца са много надарени, могат да се научат да четат рано и да имат енциклопедични знания. Много от тях проявяват ранни способности в една област - в строителството, математиката, естествените науки и т.н.
Адаптация: Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари