95% от хората смятат, че са наясно със себе си, а всъщност едва 15% наистина се познават добре
Понякога имаме доста грешна представа за себе си.
Снимка: Shutterstock
Да знаеш какво мислят другите за теб и да се тревожиш за това са две различни неща. Въпреки че е възможно да отделите твърде много внимание на мислите на другите, знанието как ви възприемат останалите може да ви предостави информация, която да използвате, за да растете и да се променяте.
„В новия свят на работа е изключително важно да знаете как да разчитате и тълкувате чувствата и намеренията на другите хора, за да можете да управлявате неформалните си взаимодействия с тях, развивайки“, казва Мишел П. Кинг, автор на How Work Works: The Subtle Science of Getting Ahead Without Losing Yourself.
„Когато става дума за професионалния живот, това, което виждате, не винаги е това, което получавате. Няма да можете да усетите каква е атмосферата, докато не разберете добре собствената си личност и как другите ви възприемат“, добавя тя.
Самосъзнанието опира до това как виждате себе си от гледна точка на вашите мисли, поведение и чувства и въздействието, което имате, казва Кинг. Проучване на Harvard Business Review установи, че 95% от хората смятат, че са наясно със себе си, когато всъщност само около 15% познават себе си добре.
„Предизвикателството е, че често има разлика между това как виждаме себе си и това как другите ни виждат по отношение на нашето въздействие“, казва тя. „Например, може да мислите, че сте свършили страхотна работа по една презентация, докато други хора може да смятат, че въздействието от вашата презентация не е толкова положително, колкото сте мислили“, обяснява Кинг.
Има три нива на самосъзнание: надценяване, подценяване и реалистично разбиране на вашето въздействие.
„Ако сте от хората, които се подценяват, страхотната новина е, че можете да стигнете до реалната оценка чрез обективна и разнообразна обратна връзка“, казва Кинг. „Редовно питайте хората какво правите добре и какво бихте могли да направите по различен начин, за да възприемете по-точно положителното въздействие, което оказва вашето поведение“, съветва тя.
Ако сте склонни да надценявате, може да бъде по-трудно да се промените, казва Кинг, като посочва: „Това обикновено са хора, които могат да бъдат описани като „компетентни глупаци“. Те са хората, които не са отворени за обратна връзка. Те не поемат отговорност за поведението си и не са готови да го коригират“.
Ако сте в пространството за надценяване, решението е същото, както ако сте подценявате: Редовно събирайте обективна обратна връзка от разнообразен набор от източници.
Две стратегии могат да ви помогнат да изградите самосъзнание. Първо, Кинг препоръчва да отделяте 15 минути на ден в продължение на 10 дни, за да обмислите какво работи, какво не и какво бихте могли да направите по различен начин.
„Задавайте въпроси, включващи „какво“, вместо „защо“, казва тя. „Когато задавате въпроси „защо“, започвате да се съсредоточавате твърде много върху едно единствено неща - „Защо шефът ми ме мрази?“ или „Защо получавам отрицателна обратна връзка?“
Втората стратегия включва търсене на редовна обратна връзка, но има едно предупреждение. „Проблемът с обратната връзка е, че сме склонни да я правим странна, като я формализираме“, казва Кинг. „Тогава може да стане наистина неловко.“
Вместо това поискайте коментари на момента. След като приключите с презентацията си, задайте на шефа или колега въпроси „какво“: „Какво мислите, че сработи?“ или „Какво мисли, че мога да направя различно?“
Тъй като все повече компании насърчават служителите да носят автентичното си Аз на работа, знанието как ви възприемат става все по-важно. Да бъдеш себе си не е разрешение да се държиш както искаш, казва Кинг.
„Не става въпрос да идваш на работа, да правиш каквото си искаш и да не ти пука за колегите“, казва тя. „Трябва да демонстрираме грижа, като управляваме въздействието, което оказва нашето поведение. Това означава, да даваме най-доброто от себе си по отношение на управлението на начина, по който биваме възприемани“, обяснява Кинг.
Истинското самосъзнание е отправната точка за изграждане на значими връзки и може да ви помогне да извлечете повече смисъл от работата. „Трябва да погледнем как се показваме“, казва Кинг. „Трябва да върнем грижата на работа и да признаем, че тя започва с управлението на въздействието, което оказва нашето поведение“.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари