Психологът Десислава Александрова с конкретен пример
Кажи ми какво играеш и ще ти кажа какви са потребностите ти - от детските игри най-добре се разбира как малките възприемат заобикалящият ги свят, какви дефицити изпитват в момента и какво искат от семейната среда. Всички техни желания се представят чрез символи - чрез самите играчки или действията, които те извършват с тях.
Пример: момиче на четири години винаги насочваше действията си към игра на коне. В началото му строеше къща, в която да живее, представяйки си, че е най-хубавият кон (Спирит от едноименния анимационен филм). Той раждаше малко конче, като събитието се повтаряше всеки ден.
След получаване на информация, че това е любимият филм на момичето и преглеждане на съдържанието му, прави впечатление, че конят, който имитира в играта, е мъжки. Освен това, детето непрекъснато носи със себе си това животно под формата на различни играчки.
За да добиете по ясна представа за направените по-късно предположения, ще дам повече информация за състоянието на детето. То постъпва при нас със заявен проблем повишена агресия, след разбиране, че ще има братче.
Наблюдавайки играта, могат да се изведат няколко предположения:
- Детето се чувства ограничено и натоварено със свръхочаквания;
- Няма яснота по отношение на бременността и възникването на бебета.
Тук няма да изпадам в подробности, че детето се намира в Едиповата фаза, при която се наблюдава конкуренция с майката, както и че е в процес на изграждане на женски модел на поведение. Само ще анализирам символиката на играчките в тази игра и каква роля имат те.
Тръгвайки от това, че конете са любимите животни на детето, както и образа на Спирит във филма, се изведе първото поставено предположение относно ограничеността на момичето и липсата му на свобода.
Символът на коня се асоциира именно с това, че можеш да правиш, каквото искаш и си свободен в действията си. Насочването ми към този елемент от образа на животното се дължи и на информацията, че момичето още на 2 години постъпва в ясла, където се поставят изисквания.
Също така, майката непрекъснато държи детето да спазва определени норми на поведение, които не съответстват на възрастта му. Постоянно е записвано в кръжоци, които не са по-негово желание, където то се състезава с по-големи деца. В играта конят се разтоварва от седлото и юздата, за да бъде свободен. Цялата тази информация насочва към изводите, че
детето се чувства ограничено и задоволява потребностите на другите, а не своите собствени.
Следващото предположение е относно как се раждат деца и запознаване с бременността. Майката не е дала информация какво се случва, което кара детето да насочва вниманието си към този филм. В него раждането се представя достъпно, без да се изпада в подробности.
Една от водещите потребности за етапа на развитие, в който е момичето, е да се разбере откъде произлиза то. Бременността на жената активира този процес, а липсата на информация води до изпитване на неудоволствие. След обяснение, достъпно за нивото му на развитие: „Бащата слага половин вълшебно семенце в корема на мама, където се слива с другата половина от вълшебното семе на жената и така става бебе). Не може да има бебе, без да има мъж, както и не може да има бебе, без да има жена.“, конят започна да се представя с женско име и да се включват типично женски характеристики – красота, елегантност, грижовност и т.н.
Работата се насочи към намаляване на поставените очаквания, даване право на избор по отношение на това какво иска да прави, както и информация, достъпна за неговата възраст. Всичко това повлия върху играта, насочвайки я вече към пресъздаване на ролите на семейство с хора. Фиксирането в конете намаля, което показва, че предположенията са били в правилна насока.
Разгледаната ситуация показва как на пръв поглед незначителни действия и обекти могат да разкрият голяма част от вътрешния свят на детето и да ни насочат от какво то има нужда. Вглеждайки се в неговите действия, поведението на момичето или момчето показва как то приема действителността около себе си, както и самите нас.
Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84