Детският психолог Магдалена Данаилова обяснява какво развиват
Снимка: Guliver / iStock
Тук може да се запознаете с три игри, подходящи за най-ранна детска възраст, представени от Магдалена Данаилова. Детският психолог сега продължава темата с още две забавни занимания, важни за развитието на малките:
- Песни с движения - около първата годинка на детето, когато то вече може да ходи само, можете да започнете да слушате детски песни, които да придружавате с просто движения. Това могат да са песни за части на тялото, които да посочвате или пък „хей ръчички”, докато им помагате да си измият ръцете. Можете, естествено, да си измисляте и ваши песни и движения - малките обичат импровизациите.
Снимка: Guliver / iStock
Чрез тези дейности децата започват да осъзнават тялото си все повече и повече, подобряват движенията си, а след общата, започва и развитието на фината моторика. С малко по-големи деца можете да слушате песента за паячето Инси и да им помагате да се преструват на паячета като с пръстите на едната ръка се изкачват по другата ръка и обратното.
- Арт занимания и сензорни игри - те също могат да започнат от най-ранна детска възраст. Още докато е бебе, може да направите цветен отпечатък от крачетата му върху лист.
Илюстрация: Guliver / iStock
Когато порасне малко, ще направите и от ръцете, тъй като в началото те ще стискат юмручета и това ще е трудна за изпълнение задача. Единственото условие е боята да бъде специално за ръце/ тяло и да не съдържа опасни вещества. Разбира се, тя не трябва да бъде поглъщана от детето, затова то трябва да бъде наблюдавано внимателно.
Когато то порасне малко, можете да намажете само едното му пръстче с боя и да оставяте цветни следи по лист. Можете да си измислите и други сензорни игри, като например да бъркат в купа със сварени спагети, които са меки на допир или пък в леген с вода.
Снимка: Guliver / iStock
Можете да им дадете различни предмети, с които да играят и които да усещат. Важно е предметите да бъдат различни на допир, цвят, мирис, звук, за да научи детето повече за света около него и да стимулира всичките си сетива. Това може да са бодливи топки, меки топки, опаковачна хартия с балончета, светещи играчки или дори фенерче, както и музикални инструменти, издаващи различни звуци и огледало, в което децата да виждат себе си и как играят с различните предмети.
А ако заедно с това им говорите за всички тези различни усещания, докато децата ги преживяват, то тогава те ще се забавляват още повече и ще натрупват още повече знания (в началото само под формата на нервни връзки в мозъка, които в последствие ще използват).
Магдалена Данаилова е специалист ранно детско развитие.
Завършила е бакалавърска степен по психология в Абърдийн, Шотландия и магистратура „Детско-юношеска и училищна психология” в СУ „Св. Климент Охридски”. Работила е като психолог в ЦСРИ на лица с проблеми от аутистичния спектър, а от 2016 г. работи в Център за ранно детско развитие и психологическо консултиране "Шарено детство", на който е един от създателите.
"Работя по австралийска система за ранно детско развитие - Киндиру, а също така съм и консултант по невромоторни незрялости към същата програма", обяснява Магдалена.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари