Шести скок в растежа и развитието (част 6)
Снимка: Guliver / Getty
Докато навърши година и половина бебето преминава така наречените „кризи“ на израстване, които са 10. Те започват на 5-ата, 8, 12, 15, 23, 34, 42, 51, 60 и 72 седмица. Продължителността им е от една до няколко седмици.
В едни момент спокойното бебе става капризно или от весело – силно раздразнително.
И ако причината за безпокойството и безкрайния му плач не са здравословни проблеми, знайте: има научно обяснение: това са именно така наречените скокове в растежа и развитието, които детето преживява.
И ще говорим за всяка една от тях.
В първата част разказахме за всичко ново, което се случва с бебето, говорихме за новите му усещания през 5-та седмица от идването му на бял свят. Във втората през 8-9-а седмица то опознава тялото си. Мъникът открива, че има ръце, крака и внимателно ги разглежда. Това е втората криза в растежа и развитието.
През третата – около 12-та седмица то започва да се преобръща, първо несъзнателно, а после и целенасочено, движенията му стават по-уверени, но поведението му рязко се променя. Това е поредната криза в развитието.
През 15-19-ата седмица то започва да изследва пространството. Това е четвъртият скок и криза в развитието и растежа. Мъникът вече може да пълзи и успява да вземе играчка в ръце, за да я разгледа от всички страни, може да чуете от уста му за пърли път заветното „ма – ма“, „та -та“ . Светът за него вече става по-широк.
Следва пети качествен скок – така наречената 5-а криза в развитието, когато то координира по-добре движението на ръцете и краката и започва да се движи повече, осъзнавайки че между предметите има разстояние. Заедно с това поведението му се променя – става по-срамежливо, неохотно отива в ръцете на непознати.
Поредната шеста криза предстои около 34-37- та седмица. Тя отново бележи рязък преход към ново ниво, качествен скок в развитието.
В тези няколко седмици новите умения се появяват неочаквано и са придружени от ярки емоционални изблици.
Какво се случва и най-вече за какво да внимават родителите, разказва психоложката Екатерина Бурмистрова.
Снимка: Guliver / Getty
34-37 седмица
Мото: „Проучвам“
Какво може да прави бебето сега:
- започва да обединява околните предмети и ги „класира“ по вид: играчки, хора, неща.
- Търси и намира приликите и разликите между тях, поведението му става по-съзнателно;
- разбира, че предметите се различават по цвят и вкус - така че събира трохи от пода, прекарва пюрето между пръстите си, взема кашата с ръце и опитва всичко;
- може все още да не може да говори, но показва, че разбира много.
Особености на поведението
Този кризисен праг е може би най-трудният от психологическа гледна точка. Детето е недоверчиво към другите. Става неспокойно, капризно, взискателно, нетърпеливо. И отново се опитва да се сгуши до мама.
Какво трябва да правят родителите
Не му забранявайте да изучава предмети, които ви се струват опасни. Нека обаче всичко да се случва под ваш контрол.
Оставете го и го насърчете да натиска, включва - с една дума, експериментирайте. Помолете го да направи нещо, да ви даде нещо. Ако се справи, го похвалете.
Съвети на психолога:
В този период детето изследва всичко с устата и ръцете. Всичко, което попада в полезрението му, той се стреми да пипне и да вкуси. Позволете му, ако няма опасност за здравето му.
Следва 7 -ата криза предстои, когато вашето бебе ще се научи да прави всичко в определен ред
Мона Василева
В рамките на форума бяха представени тревожните данни, които подчертават значимостта на грижата за недоносените деца и важността на профилактиката и ранната диагностика.
Снимка: Фондация „Нашите недоносени деца“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари