Обяснява Анна Влаева - логопед и личностен консултант
Илюстрация: Guliver / iStock
Факт: Азбука, буква, звук - това са абстрактни понятия. Още един факт: Абстрактното мислене у децата се формира около 6-7-годишна възраст.
Следва, че не е подходящо да ограмотяваме детето преди тази възраст, освен в случаите, когато то само проявява интерес. (Едно кратко вмятане - в детските градини е предвидено запознаване и подготовка за училище, но не и цялостно ограмотяване, вече е ясно защо). Знаейки кога настъпва физиологичната готовност за осъзнаване на езика, всеки сам преценява дали да записва детето си на уроци по чужд език от рано.
Нужно е ако това стане, родителят да наблюдава внимателно детето си и да реагира своевременно, ако усети объркване. Как ще реагира - зависи от ситуацията (ще се спре за известно време заниманието по чужд език, ще се облекчи - само песни и стихчета и т.н.) но във всички случаи трябва да има стремеж към облекчаване на детето, а не към допълнителни занимания “за да навакса!”
В двете азбуки има изключително много еднакви и много сходни символи!
В кръгчетата са отбелязани еднаквите и подобните букви в кирилицата и латиницата.
- Човек се научава да чете, когато осъзнае, че всяка буква отговаря за конкретен звук. При успоредното ограмотяване на два езика детето трябва да запомни и разграничи два звука за една и съща буква. А на български е А, но на английски-Ей… Липсата на логика затруднява и уморява детето, от което се появяват характерните признаци на дислексия - писане с много грешки (изпускане,замяна, неправилно изписване на букви), трудно четене, отново с много грешки, неразбиране на прочетеното.
- Някои звукове са еднакви в двете азбуки, но имат различно изписване (М,Н,К,Б,Д..) Например малкото английско m на български е т. Малкото английко g е българското д.
Единственият вариант за децата е да научат наизуст буквите… или поне да се опитат. Няма логика, която да ги ориентира. А правило при малките е, че ако нещо е трудно, то е досадно и скучно..- ето как се изпарява мотивацията, ето как идва апатията.
Моето лично мнение и съвет е чуждия език да се въведе в началното училище само с песни, думи и изрази. Неговата азбука да се изучава след като децата са усвоили писането и четенето на майчиния си език.
Анна Влаева, логопед и личностен консултант
Източник: priobshti.se
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари