Електротехник, газов техник и готвач ще се изучават в 10 български града
Снимка: Shutterstock
Обучение за три професии ще започне през учебната 2016/2017 година по швейцарския проект "Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото" /ДОМИНО/. Професиите са електротехник в специалността "Електрообзавеждане на производството", газов техник и готвач, като обучението по тях се очаква да започне в 14 нови училища в десет града в страната. Това съобщи Мениджър нюз, позовавайки се на изказване на Петя Евтимова - ръководител на проекта ДОМИНО пред БТА.
Тя уточни, че освен в Казанлък и София, сега дуалното обучение ще започне в Стара Загора, Бургас, Сливен, Ямбол, Добрич, Русе, Плевен, Пловдив, Перник и отново в София. Докато през миналата година по проекта ДОМИНО бяха обхванати 81 ученици, се очаква през тази учебна година те да са около 300, съобщи Евтимова.
Началото
Проектът ДОМИНО започна в България през миналата учебна година с две професии - "Машинен техник - машини и системи с ЦПУ" в Професионалната гимназия "Иван Хаджиенов" в Казанлък, и "Техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти" в Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. д-р Георги Павлов" в София. Партньори на тези две училища станаха три големи компании от машиностроенето в Казанлък и две компании за производството на мляко от София, припомни Евтимова.
Към проекта всяка година трябва да се включват по две нови професии в три нови училища, но заради интереса училищата се увеличават. Включването им е с по-високи темпове от предварителните очаквания, тъй като интересът на ученици и родители към дуалното обучение е увеличен.
Три са и вече одобрените професии за учебната година 2017/2018 година. В дуална форма на обучение до края на 2019 г. ще бъдат включени 1200 ученици - това е заложено в проекта, обясни Евтимова.
Как се избират професиите и училищата за проекта ДОМИНО?
По сложен механизъм и с предварително одобрени критерии, за които съществуват изградени стабилни партньорства между фирми и училища, или съществува потенциал за изграждането на такива партньорства. Това трябва да са професии, за които има идентифициран висок дефицит на квалифицирани професионалисти; да има и сериозен ангажимент от бизнеса и компаниите, които са с немалко задължения, свързани с осигуряване на дуалното обучение.
Обсъждането на конкретни професии става чрез предложения, а самото решение е на Форума за дуалното образование. В него участват представители на всички институции, имащи интерес за подобряване на професионалното образование - държавни институции, големи фирми, професионални училища, работодателски организации, синдикати, браншови и смесени камари, неправителствени организации, поясни ръководителят на проекта.
След това, предложените от Форума професии трябва да бъдат одобрени от Направляващия комитет по проекта. В него са Швейцарският офис за сътрудничество в София, Министерството на образованието и науката, Министерството на икономиката, Министерството на труда и социалната политика, и Националната агенция за професионално образование и обучение, разказа Евтимова.
Каква е продължителността и финансирането на проекта?
Проектът ДОМИНО започна през 2015 г. и ще продължи до 2019 г. Евтимова уточни, че неговата основна цел е да покаже модел и да изгради капацитет за въвеждането на дуалното обучение в България, за да стане то законна форма на обучение и да може да се прилага в много училища и за много професии.
Това означава, че навсякъде, където има желание от бизнеса и училищата, да може да се прилага формата на дуалното обучение, каза Евтимова. Тя съобщи, че бюджетът на проекта е 3 500 000 швейцарски франка. От тях 3 000 000 швейцарски франка са осигурени от Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество, а 500 000 щвейцарски франка са българският принос от бюджета на Министерството на образованието и науката.
Нужни ли са законодателни промени, за стане дуалното обучение част от образователната система на България?
Дуалната форма за обучение за първи път беше въведена в българското образование и по-специално в Закона за професионалното образование и обучение през 2014 г., а през 2015 г. беше издадена Наредба "1" на министъра на образованието и науката за обучението чрез работа /дуалното обучение/. Въпреки това, при изпълнението на проекта ДОМИНО се появява необходимост от непрекъснато допълване и изясняване на законовата регламентация. Евтимова добави, че конкретни предложения за законови промени се обсъждат и правят в рамките на Форума за дуално обучение.
Ще може ли чрез проекта ДОМИНО "да се възроди" интересът към професионалното образование в България?
За това не може да се разчита само на отделни проекти или, в случая, на ДОМИНО, каза неговият ръководител. Необходима е целенасочена държавна политика с конкретни мерки, действия и със съответния бюджет, които ясно да дават знак на обществото, на учениците и родителите, че това образование наистина е ценно и необходимо на страната. По думите на Евтимова, за съжаление, в последните години въпреки посланията, че професионалното образование е приоритет, то на практика винаги е в сянката на общото образование. За него няма ясно поставени цели, приоритети и планиран бюджет.
Специално за въздействието на ДОМИНО може да се каже, че успява да привлече повече ученици, отколкото участващите училища очакваха да имат като кандидати, коментира Евтимова. Според нея това е съвсем нормално, тъй като от дуалното обучение печелят всички - учениците, които получават необходимите практически умения, така че после да се реализират по-успешно на пазара на труда, фирмите, които ще могат да разчитат на добре подготвена работна ръка, и обществото, в което ще намалее младежката безработица и ще се повиши заетостта.
Завършилите дуално обучение може ли да продължат образованието си в университет?
Първите ученици в дуална форма на обучение ще завършат в Казанлък през юни 2017 г. Има информация, че голяма част от фирмите, в които се обучават, ще им предложат работа при завършване на образованието. Евтимова уточни, че завършилите дуално обучение ще получат диплома за средно образование, идентична с дипломите на техните съученици в други форми на обучение, и ще имат право да продължат образованието си във висше училище, ако желаят. За тях не съществува задължение да остават на работа в същата фирма, в която са се обучавали. За да ги задържат, обаче, някои от фирмите-партньори вече предлагат различни стимули, за да гарантират тяхното оставане - стипендии или други възможности, ако учениците останат на работа и след завършване, в случай, че изберат задочна форма за обучение във висше училище, обясни Евтимова.
Какви са предизвикателствата пред дуалното образование у нас?
Форумът за дуално образование започна да работи през септември 2015 г. Негова основна цел е да допринесе за успешната реформа на българската професионална образователна система въз основа на положителния опит и резултатите на проекта ДОМИНО, каза Васил Радойновски, ръководител на Секретариата на Българо-швейцарската търговска камара. По думите му това се постига чрез координиране на усилията на всички заинтересовани от прилагането на дуалната образователна система в България. На 26 септември 2016 г. ще се състои Петата сесия на Форума.
Досега бяха обсъдени и приети с консенсус професиите, които да бъдат включени в проекта до учебната 2017-2018 година и изискванията към фирмите, които приемат ученици за дуално обучение, поясни Радойновски. Предстои приемане и на методология за изготвянето на учебни планове и програми. Според Радойновски участниците във Форума имат интерес от въвеждането на дуалното образование в България. Естествено е обаче, че в този процес бизнесът, като конкретен "дългосрочен ползвател" на подготвените млади професионалисти, по-често да е инициатор, двигател за напредъка.
Но успехът на дуалното обучение се основава на доброто сътрудничество между фирмите и професионалните гимназии по места, подкрепени от държавните институции и браншовите и професионалните организации. Според Радойновски трябва да се засили и утвърди координационната роля на местните власти при прилагането на дуалното образование у нас.
Отзивите до момента са само положителни, тъй като това, което учениците имат възможност да направят сами, на истинско работно място, е много интересно и полезно за тях, заяви Петя Евтимова. Тя каза, че в XI и в XII клас тези ученици могат да получават и възнаграждение - още един стимул за включването им дуалното обучение.
Колкото по-рано стартирате заниманията по математика, толкова повече ползи ще извлече детето.
Снимка: Shutterstock
Усвояването на ефективни техники за учене е ключово за успешна подготовка за матурите.
Снимка: Образователен център "Йота"
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари